• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

CSR i små og mellomstore bedrifter. En kvalitativ casestudie av CSR i softwarebransjen

Grane, Sigrid Thorsnes; Molland, Maria Flåten
Master thesis
Submitted version
Thumbnail
View/Open
Molland_MariaFlaten-Grane_SigridThorsnes.pdf (911.3Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3030532
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom [308]
Abstract
Denne studien utforsker samfunnsansvaret til små og mellomstore bedrifter innen software i

Norge, og forsøker å svare på følgende problemstilling: Hvilken tilnærming har små og

mellomstore bedrifter til CSR, og hvordan kan dette forstås i sammenheng med utfordringene

som SMB-er står overfor? Vår kvalitative casestudie består av åtte individuelle

dybdeintervjuer med fire forskjellige bedrifter. Vi har forsøkt å plassere bedriftene i fire

tilnærminger til CSR: overfladisk, utilstrekkelig, strategisk og genuin, basert på hvordan

bedriftene forstår og utøver sitt samfunnsansvar, tiltakene som er implementert og

motivasjonen bak. Med unntak av èn bedrift, finner vi at SMB-ene i hovedsak retter

oppmerksomheten mot den sosiale dimensjonen av samfunnsansvaret, og til interessentene

som er de nærmest: lokalsamfunnet og ansatte. Mindre oppmerksomhet gis tiltak rettet mot

miljøet, og vi finner tegn på at det er mindre bevissthet rundt klimaavtrykket til

softwarebedrifter.

Det foreligger en forventning om at bedriftenes utfordringer har bakgrunn i sin størrelse eller

manglende ressurser. Denne studien avdekker derimot at de største utfordringene er

fraværet av viten om hvordan ansvaret skal utøves, og manglende eksisterende veiledning

med SMB-er som utgangspunkt. Det er enighet blant bedriftene i studien at å forstå hva

samfunnsansvar er, og hva det innebærer for egen bedrift, er et stort hinder i seg selv. Vi

finner at dette kan hindre at CSR påvirker bedriftenes kjerneaktiviteter, samt kan holde

bedriftene tilbake fra å utøve ansvaret på en adekvat måte overfor deres respektive

interessenter.

Av vår kunnskap eksisterer det mindre forskning på CSR i små og mellomstore bedrifter, og

enda mindre av bedrifter i den norske konteksten. Denne studien er skrevet med et ønske

om å bidra til mer kunnskap og innsikt i hvordan SMB-er opplever deres samfunnsansvar, og

deres bidrag mot en mer bærekraftig utvikling. Funnene og konklusjonene speiler et behov for

mer forskning, men også mer veiledning og bevisstgjøring av samfunnsansvaret. Hvordan

SMB-er skal forstå CSR må tydeliggjøres slik at forventningene til deres interessenter kan

oppfylles, fordelene høstes, og også de minste kan være med på å ta sin del av

samfunnsansvaret.
 
This study explores how small and medium sized enterprises within software in Norway,

approach their corporate social responsibility and the barriers that go along with it. Our

qualitative case study consists of eight individual in-depth interviews with four different

companies. By looking at their understanding of the concept, the activities implemented in

their business and their motivation for doing so, we tried placing the businesses within four

categories of CSR: CSR as window dressing, impotent, strategic and genuine. With the

exception of one business, we find that these enterprises devote their attention mainly to the

social dimension of CSR, and to the stakeholders closest to home in proximity: their local

community and their employees. We found there to be less of an awareness of their

environmental impact and environmental practices were less prominent of the activities that

the businesses implement as part of their CSR agenda.

There is an expectation that the challenges that SMEs face are due to their size or sheer lack

of resources. However, by the results of this study we discover that the biggest challenges of

them all are the absence of guidance, and knowledge on how-to. There is a consensus

among the enterprises in this study that grasping the concept of corporate social

responsibility is a challenge in itself, and we find that this can hinder the enterprises from

fulfilling their responsibility in an adequate manner to their respective stakeholders. Due to

these barriers we find that these businesses are approaching CSR in different ways, and that the challenges identified can contribute to explain their approach to CSR and to the extent that

their practices affect their core activities.

Within our knowledge there is far less research on CSR in small and medium sized

enterprises and even less of enterprises in the Norwegian context. This study was written on

the basis of gaining more knowledge and insight as to how SMEs are experiencing their

responsibility and their contribution to society and sustainability. The findings of and the

conclusion of this study calls for more research, but also more guidance as well as

awareness of the business case for corporate social responsibility in SMEs so that the

expectations of the businesses stakeholders can be met and the benefits of this responsibility

can be reaped.
 
Publisher
OsloMet – storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit