Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKasin, Olav
dc.contributor.authorWesterhagen Jakobsen, Hedda
dc.date.accessioned2022-11-02T09:22:07Z
dc.date.available2022-11-02T09:22:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029516
dc.description.abstractI denne masteroppgaven gir jeg et innblikk i hvordan barnehagens rammebetingelser kan påvirke pedagogiske lederes arbeid. Hva består arbeidet til den pedagogiske lederen av? Hvilke rammebetingelser har barnehagen? På hvilken måte er rammebetingelsene og arbeidsutførelsen knyttet sammen? Og, hvilke konsekvenser kan rammebetingelsene ha for arbeidet? Dette er spørsmål jeg forsøker å svare på i denne oppgaven. Oppgavens tematikk springer ut fra egne erfaringer ved arbeidet som pedagogisk leder, og tar for seg opplevelse- og erfaringsdimensjonen ved arbeidet knyttet til rollen. Barnehagelovens formålsparagraf tillegger barnehagen noen oppgaver som personalet i den enkelte barnehage forpliktes å jobbe med, men denne formidler også et ansvar. Samtidig er barnehagens organisasjon en del av et større system, bestående av en rekke rammebetingelser som i ulik grad påvirker muligheten for å imøtekomme de oppgavene og det ansvaret som barnehagen tillegges. Oppgavens problemstilling er: Hvilke konsekvenser kan barnehagens rammebetingelser ha for pedagogiske lederes arbeid? Denne tilnærmer jeg meg ved å ta i bruk to forskningsmetoder: Tekst- og dokumentanalyse og fokusgruppeintervjuer. Ved hjelp av tekst- og dokumentanalyse, legger jeg frem et utvalg av ulike rammebetingelser som barnehagen har. Disse rammebetingelsene knytter seg til ulik styring av barnehagen, personalet, barnegruppen og barnehagens fysiske utforming. Deretter presenterer jeg hva pedagogiske lederes arbeid består av, med utgangspunkt i fokusgruppeintervjuer jeg har gjennomført. Her viser jeg til et skille mellom oppgaver knyttet til stillingen som pedagogisk leder og ansvar knyttet til rollen som profesjonsutøver. Eksempelvis forteller pedagogene om møtevirksomhet, som en del av deres arbeidsoppgaver, likevel opplever de at bemanning og personalets stabilitet påvirker gjennomføringen. De forteller om ulik organisering av spesialpedagogisk hjelp som medfører situasjoner der de må velge mellom hvilke barn de skal prioritere. Skillet jeg viser til, mellom oppgaver og ansvar blir videre drøftet i lys av organisasjonsteori og profesjonsteori. This master thesis examines the different prerequisite conditions that can affect the work of kindergarten teachers. What does the work of the kindergarten teacher consist of? What are the prerequisite conditions in a kindergarten? In what way does the prerequisite conditions affect the job of the kindergarten teacher? These are the questions that this master thesis attempts to answer. The thesis’ theme has its roots in my own experiences as a kindergarten teacher – and tackles the experiences connected to being a kindergarten teacher. Many tasks are given to the staff of the kindergarten in the objects clause of the Kindergarten Act (Barnehageloven 2005, § 1). At the same time, this law conveys responsibility. The organization of the kindergarten is also part of a grater whole consisting of different prerequisite conditions that to different extents affects the staff’s ability to carry out the tasks given to them in the objects clause of the Kindergarten Act. The research question is: “What consequences can the prerequisite conditions of the kindergarten have for the work of kindergarten teachers?” I attempt to answer the question using two different research methods: Firstly, I use analysis of texts and documents to examine what the prerequisite conditions of the kindergarten are. I examine how the prerequisite conditions affects the leadership of the kindergarten, the staff, the group dynamics of the children and the physical layout of the workplace. Secondly, I use focus group interviews to examine what the work of the kindergarten teacher consists of. I have focused on the difference between the tasks and the responsibilities connected to the position. For example, the teachers I have interviewed explain that organizing meetings is an important task in their position. However, prerequisite conditions such as a shortage of staff or high turnover often makes this difficult in practice. They also explain that prerequisite conditions make it difficult for them to give enough attention to the children who need it. They explain that they often find themselves in a position where they must choose between which children to prioritize. When discussing the difference between task and responsibilities, I have applied organizational theory and theory of professions.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectBarnehageren_US
dc.subjectRammebetingelseren_US
dc.subjectPedagogiske ledereen_US
dc.subjectBarnehagens formålen_US
dc.subjectStrukturell kvaliteten_US
dc.subjectProfesjonelt ansvaren_US
dc.subjectProfesjonsetikken_US
dc.subjectBarnehageledelseen_US
dc.subjectBarnehagelærerprofesjonenen_US
dc.titlePå randen: En kvalitativ undersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer med barnehagens rammebetingelseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber101en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel