Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOs, Ellen
dc.contributor.authorAlnæs, Sverre
dc.date.accessioned2022-11-02T08:45:53Z
dc.date.available2022-11-02T08:45:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029499
dc.description.abstractDenne kvalitative masteroppgaven har som formål å undersøke ulike grunner til at mannlige barnehagelærere slutter i barnehagen. Oppgaven belyser et utvalg av mannlige barnehagelæreres subjektive beskrivelser av hvordan det har vært å være mann i dette yrket. Mer spesifikt er det faktorer som bidrar til at disse mennene slutter som er fokuset i denne oppgaven. I studien søker jeg svar på følgende problemstilling: Hvorfor slutter mannlige barnehagelærere i barnehagen? Masteroppgavens vitenskapsteoretiske forankring er innenfor en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. Oppgaven er basert på en kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer med fire forskjellige mannlige barnehagelærere som alle har sluttet i jobben. For å analysere resultatene er det brukt en kombinasjon av koding og kategorisering av dataene gjennom en abduktiv analyse. Kombinasjonen av disse har ført frem til tre hovedtemaer i drøftingskapittelet: «Utfordringer», «Ledelse og arbeidsmiljø» og «Kjønnsdiskurser». Resultatene i studien representerer de mannlige barnehagelærerne sine erfaringer og opplevelser av å være mann i et kvinnedominert yrke som barnehagen er. Det første hovedtemaet i drøftingskapittelet tar for seg utfordringer knyttet til å være mann som minoritet i en majoritetskultur. Det å bli utsatt for mistenkeliggjøring er en særlig utfordring for menn, og er noe som kan true deres mulighet til å være profesjonelle barnehagelærere. Det andre hovedtema omhandler hvor avgjørende ledelse i barnehagen er for menn sin bestemmelse for å slutte eller bli. Motivasjon for å bli i jobben er avhengig av at flere psykologiske behov blir dekket, i denne sammenheng er det blant annet menns behov for tilhørighet. Mennene i denne studien knytter også deres tap av motivasjon for å jobbe i barnehagen til styrer og dennes lederstil. Det siste hovedtema er kjønnsdiskurser. Det handler om likestilling mellom kjønn og kjønnsstereotypiske forventninger til det å være mann i barnehagen. Hovedtemaene belyser ulike grunner som kan være medvirkende til at menn slutter. Den viktigste grunnen, ifølge mine informanter, er mangelen på mannlige kolleger. This qualitative master thesis aims to examine different reasons why men who work as kindergarten teachers leave their jobs. The thesis highlights a selection of male kindergarten teachers’ subjective descriptions of their experiences working as a male kindergarten teacher. The focus of this thesis is more specifically the different factors that contribute to the fact that these men leave. In this study I seek to answer the following research question that reads: Why do male kindergarten teachers leave their job in ECEC? The master´s theoretical basis is within a hermeneutical and a phenomenological approach. This thesis is based on a qualitative method with semi-structured interviews with four different male kindergarten teachers who all of them had left their work. To analyse the results the data have been categorized and coded through an abductive analysis. The combination of these lead to three main topics in the discussion chapter: “Challenges”, “Leadership and work environment” and “Gender discourses”. The results in this study represent the experiences of four male kindergarten workers. The first main theme in the discussion chapter addresses the challenges linked to the fact that men represent a minority in a majority culture. To be exposed to suspicion of child abuse is a special challenge for men, and something that may threaten their professionality. The second main theme deals with the importance that leadership has as to men´s decision to leave work. Motivation to stay is dependent on the fact that certain psychological needs are met, in this case it is among other things the men´s need for relatedness. The men in the study link their loss of motivation for working in the kindergarten to their leader’s leadership style. The last main theme deals with gender discourses like gender equality and gender stereotype expectations to men who work in kindergarten. The main themes highlight different reasons that can impact men´s discission to leave. The most important reason according to my informants is the lack of male colleagues.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectMannlige barnehagelærereen_US
dc.subjectMistenkeliggjøringen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectLederstileren_US
dc.subjectÅrsakeren_US
dc.subjectKjønnsdiskurseren_US
dc.titleHvor blir det av mennene? En kvalitativ studie av hvorfor menn slutter i jobben som barnehagelærer – basert på intervjuer av et utvalg mannlige barnehagelærere som har slutteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber88en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel