Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet - En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3028108Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er snart tre år siden LK20 trådte i kraft. Med den ble temaet folkehelse og livsmestring introdusert som et av tre tverrfaglige temaer fordi det tar for seg kompetanse som vil være viktig i tiden vi lever i, og vil være relevant fremover. Temaet har en overordnet beskrivelse av hvilke kompetanser det forventes at elevene lærer. Noen fag har fått en tydeligere rolle i dette enn andre. De har fått en mer utdypet beskrivelse av hvordan folkehelse og livsmestring blir forstått i faget, og kompetansemål med tilknytning temaet. Denne studien tar for seg hvordan folkehelse og livsmestring kommer til uttrykk i matematikk i et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet. Skolen jeg har undersøkt gjennomfører et tverrfaglig undervisningsopplegg om livsmestring på 10.trinn. Dette har de gjort tre ganger tidligere, altså før LK20. Det ser ut til at de har gode erfaringer med undervisningsopplegget ettersom det har blitt et fast opplegg de gjennomfører hvert år på 10.trinn. I studien har jeg undersøkt hva lærerne tenker om matematikken i undervisningsopplegget, det vil si formål, planlegging, forberedelser, tilpasning og hvordan de opplever at de blir mottatt av elevene. I tillegg har jeg observert hvordan elevene arbeider med opplegget i matematikkundervisning. Funnene fra intervjuene med lærerne viser at matematikken er sentrert rundt personlig økonomi. Informantene enes om at forståelse for personlig økonomi er viktig for det som vil møte elevene i fremtiden. De mener at de fleste elevene ikke har kjennskap til dette området, derfor er det viktig at de starter å utvikle en økonomisk bevissthet. Funnene viser likevel til at lærerne har en sammensatt forståelse av livsmestring begrepet, og knytter andre områdene fra den overordnede beskrivelsen av folkehelse og livsmestring til dette. Et sentralt funn i studien er at lærerne har utformet undervisningsopplegget som en storyline for at elevene skal utvikle kompetanse i personlig økonomi. Storylinen tar utgangspunkt i den virkelige verden. Dette er en forutsetning for at elevene kan utvikle et reelt syn på økonomiske faktorer som de må ta hensyn til senere. Funnene fra observasjonsdataen viser til at elevene er aktive deltagere i undervisningssituasjonen. Flere av samtalene mellom elevene handlet om å finne ut av hvilke utgifter de måtte ha med, og hvor mye utgiftene lå på. I tillegg bruker elevene hverandre som en ressurs. Et av funnene viser til at elevene vurderer informasjonen de får fra medelever. Det kan tyde på en kritisk refleksjon. Man kan også se antydning til utviklingen av en økonomisk bevissthet, selv om en ikke kan si dette for sikkert.
It’s been almost three years since the Norwegian School system implemented a new curriculum called LK20. With it, the topic of public health and life skills was introduced as one of three interdisciplinary topics because it addresses competence that will be important in the 21st century. The topic has an overall description of which competencies the students are expected to learn. Some subjects have been given a clearer role in this than others. They have been given a more detailed description of how public health and life skills are understood in the subject, and competence goals related to the topic. This study addresses how public health and life skills are expressed in mathematics in an interdisciplinary teaching program at the lower secondary level. The school I have investigated carries out an interdisciplinary teaching program on life skills at the 10th grade. They have done this three times before, in the curriculum prior to LK20. It seems that they have good experiences with the teaching program as it has become a regular program, they implement every year in the 10th grade. In the study, I have examined what the teachers think about the mathematics in the teaching plan, i.e., purpose, planning, preparation, adaptation and how they experience that they are received by the students. In addition, I have observed how the students work with the scheme in mathematics teaching. The findings from the interviews with the teachers show that mathematics is centered around personal finance. The informants agree that understanding personal finances is important for what will meet the students in the future. They believe that most students don’t have knowledge of this area, therefore it is important that they start to develop an economic awareness. Nevertheless, the findings indicate that teachers have a complex understanding of the concept of life skills and link it to other areas from the overall description of public health and life skills. A key finding in the study is that the teachers have designed the teaching plan as a storyline for the students to develop competence in personal finance. The storyline is based on the real world. This is a prerequisite for the students to be able to develop a real view of economic factors that they must consider later. The findings from the observation data indicate that the students are active participants in the teaching situation. Several of the conversations between the students were about finding out what expenses they had to include, and how much the expenses were. In addition, students use each other as a resource. One of the findings indicates that students evaluate the information they receive from fellow students. This may indicate a critical reflection. One can also see an indication of the development of an economic consciousness, although one cannot say this for sure.