Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie av konkurranse i kroppsøving på barneskolen
Abstract
Denne studien tar for seg konkurranse i kroppsøving som tema, med retning mot barneskoler. Jeg har formulert en problemstilling som lyder slik: «Hvordan konkurranse fungerer i kroppsøving på barneskolen og om lærere merker endring hos elever fra kroppsøvingsfaget til andre fag?» For å svare på problemstillingen så har jeg benyttet kvalitative forskningsintervjuer for å innhente data fra fire informanter.
Tidligere forskning på temaet forteller at det finnes både positiv og negativ tilnærming til konkurranse i skolesammenheng. Konkurranse kan skape tapere og vinnere, noe som igjen vil spille inn på elevers erfaringer på temaet.
Jeg har tatt for meg teori som går på motivasjon, elevers egenskaper som blant annet selvoppfattelse og mestring og læring i lys av konkurransepregede aktiviteter. Studiens teoretiske perspektiv blir sett gjennom selvbestemmelsesteorien til Edward L. Deci og Richard Ryan.
Funnene mine vil bli sett på gjennom dette teoretiske perspektivet og funnene mine viser et fokus mot gjennomføring og ikke resultat. Lærere har et viktig ansvar for å tilrettelegge for en sunn konkurranseform hvor det skapes forskjellige vinnere, hvor lærere bør trekke inn ulike variabler for at det ikke alltid blir de samme elevene som vinner. På denne måten så vil elever i større grad få økt motivasjon som så ville kunne være med på å føre til læring for elever. Ved å ha fokus på Fair play, takle resultater og det at en alltid skal gjøre sitt beste er viktige fokusområder. Elever har ulike interesser og styrker. Derfor vil noen elever vise bedre egenskaper i andre fag og det er dermed vanskelig å konkludere noe bestemt om lærere merker endring hos elever fra kroppsøving til andre fag.
Konkurranseformen er bra på riktige premisser og det er læreres oppgave å tilpasse undervisning med konkurransepreg slik at det blir brukt riktig. Dette vil jeg ha fokus på når jeg endelig skal jobbe fast som lærer.