«Og derfor tilrettelegger man jo, sant. Fordi at de skal mestre.» Jenter med ASF i den ordinære skolen – tilrettelegging og sosial deltakelse i gruppearbeid
Abstract
Temaet for denne studien er jenter med ASF i den ordinære barneskolen. Formålet med prosjektet er å få kunnskap om hvordan tilrettelegging for sosial deltakelse i gruppearbeid hos jenter med ASF kan bidra til mål om livsmestring. Livsmestring er en del av LK20, og handler blant annet om å fremme god psykisk helse gi kompetanse for å mestre eget liv. Jenter med ASF er en elevgruppe som ofte kommer langt opp i utdanningsløpet før diagnosen oppdages. Studier viser at elevgruppen har ofte bruker gode kamufleringsmekanismer for å skjule vanskene sine, noe som fører til at de ikke får den tilretteleggingen de har behov for. Dette kan for mange føre til psykiske vansker, at de dropper ut av skolen og at de faller utenfor arbeidsmarkedet. Sosial deltakelse er viktig både i skolen og i livet. Mange læringsaktiviteter i dag, stiller høye krav til sosial deltakelse. På bakgrunn av dette er studiens problemstilling: “Hvordan tilrettelegger lærere gruppearbeid i barneskolen for jenter med ASF?”. For å besvare problemstillingen har vi valgt kvalitativ metode. Datainnsamlingen ble gjennomført med semistrukturerte intervjuer med tre informanter. Utvalget bestod av lærere med ulike erfaringer rundt det å tilrettelegge for jenter med ASF. Lydopptak og transkripsjoner utgjorde studiens datamateriale og dette ble analysert gjennom tematisk analyse. Forskningsetiske hensyn er forsøkt ivaretatt på best mulig måte og dette er gjort rede for i studien. Studiens funn viser at det å tilrettelegge gruppearbeid for denne elevgruppen kan være utfordrende. Lærere rapporterer et ønske om kompetanseheving om elevgruppen, noe som også viser seg i den statlige rapporten «Tjenester til personer med autismespekterforstyrrelser og til personer med Tourettes syndrom» (NOU 2020:1, 2020). Samtidig kommer det fram at trygghet, åpenhet og aksept, relasjoner og det å kjenne eleven er viktige faktorer for å legge til rette for et suksessfullt gruppearbeid. Funnene tilsier også at gruppearbeid er en slitsom arbeidsform for elevgruppen, til tross for at det tilrettelegges. Derfor er det nødvendig å legge opp til sosiale suksesshistorier i gruppearbeidet. Dette innebærer at gruppearbeidet må legges opp slik at disse elevene føler på mestring og at de får nødvendig verktøy til å klare å samarbeide og samhandle med andre. Studiens funn er basert på et lite utvalg, derfor kan ikke resultatene nødvendigvis generaliseres til å gjelde for alle lærere som jobber med å tilrettelegge for sosial deltakelse i gruppearbeid for jenter med ASF. Det kan likevel tenkes at funnene som legges fram kan ha nytteverdi for andre lærere i samme situasjon, da de både peker på utfordringer og muligheter med tilrettelegging for elevgruppen.
The topic of this study is girls with ASD in primary school. The purpose of the project is to gain knowledge about how facilitating social participation in group work among students with ASD can contribute to goals of life mastery. Life mastery is part of LK20, and is, among other thinsg, about promoting good mental health and providing competence to master one´s own life. Girls with ASD are a group of students who often go long in the educational process before they are discovered. Studys show that these students often have good camouflage mechanisms to hide their difficulties for a long time, which means that they do not get the facilitation they need. For many, this can lead to mental health problems, dropping out of school and falling out of the labor market. Social participation is important both in school and in life. Many learning activities today place high demands on social participation. Based on this, the study´s issue is: “How do teachers facilitate group work in primary school for girls with ASF?”. To answer the problem, we have chosen a qualitative method. The data collection was carried out through semi-structured interviews with three informants. The selection consisted of teachers with different experiences around facilitating for girls with ASD. Audio recordings and transcripts formed the study`s data material and this was analyzed trough thematic analysis. Attempts have been made to take research ethics into account in the best way possible and this has been explained in the study. The study's findings show that facilitating group work for this group of students can be challenging. Teachers report a desire to increase competence about the student group, which is also reflected in the state rapport “Services for people with autism spectrum disorders and for people with Tourette´s syndrome” (NOU 2020:1, 2020). At the same time, it emerges that security, openness and acceptance, relationships and knowing the student are important factors in facilitating successful group work. The findings also indicate that group work is a tiring form of work for det student group, despite the fact that it is facilitated. Therefore, it is necessary to set up social success stories in the group work. This implies that it is necessary to set up so that these students feel mastered, that they get the necessary tools to be able to collaborate and interact with others. The study findings are based on a small sample, therefore the results may not necessarily be generalized to apply to all teachers who work to facilitate social participation in group work for girls with ASD. Nevertheless, it is conceivable that the findings presented may have useful value for other teachers in the same situation, as the both point to challenges and opportunities for facilitation.