dc.contributor.advisor | Hovdelien, Olav | |
dc.contributor.author | Gudbrandsdottir, Helga Jona | |
dc.date.accessioned | 2022-10-19T10:54:05Z | |
dc.date.available | 2022-10-19T10:54:05Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3027031 | |
dc.description.abstract | Tema for masteroppgaven er bruk av ukjente vikarer i barnehagen. Kjernen i oppgaven er hvordan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet påvirkes når en fast ansatt byttes ut med en fremmed person, med særlig fokus på personalets kompetanse, barnas behov for omsorg og samarbeid for barnets beste. Jeg retter søkelyset på Rammeplanen for barnehagen og føringer for bemanning for å se om dette samsvarer med pedagogisk leder sine opplevelser når de skal veilede ukjente vikarer gjennom dagen. Oppgavens vitenskapelige utgangspunkt er fenomenologi og hermeunetikk med kritisk refleksjon. Jeg har benyttet fokusgruppeintervju som metode for å svare på forskningsspørsmål. Alle valg som er tatt i prosessen er presentert og forklart. Funnene er presentert og drøftet gjennom en tematisk analyse. Funnene viser at for de informanter som deltok, kan det settes spørsmålstegn ved dagens vikarordning. Informantene beskrev en stressende hverdag hvor de følte at de ikke gjør den jobben de har blitt ansatt til. Det kom frem at barnas behov ikke blir tilstrekkelig ivaretatt og at bruk av ukjente vikarer vil svekke barnehagens kvalitet. | en_US |
dc.description.abstract | The theme for the master´s thesis is the use of unknown substitutes in kindergarten. The core of the thesis lies in how the quality of the pedagogical work is affected when a full time employee is replaced by a stranger. The main focus is on the staff competence, young children need for care and cooperation for the best interest of the hildren. I put “Rammeplanen for barnehagen” in focus as well as various guidelines for staffing to see if this holds up to the experiences of the educational leader when they are to guide an unknown substitute through the day. The master´s theoretical basis is within the phenomenological and hermeneutics with a critical reflection. I have used focus group interviews as a method to answer my research questions. All choices made throughout the process is presents and explained. My findings are presented and discussed through a thematic analysis. My findings show that for these informants, there can be asked some questions about the substitute arrangement we use today. The informants described a stressful workday where they felt they do not do the job they were hired to do. The findings also show that the children need for care were not met, and that the use of unknown substitutes will weaken the quality of the kindergarten. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en_US |
dc.subject | Vikarer | en_US |
dc.subject | Kvalitet | en_US |
dc.subject | Omsorg | en_US |
dc.subject | Tilknytning | en_US |
dc.subject | Barnehagepedagogikk | en_US |
dc.title | «Det handler jo bare om antall voksne fysisk tilstede i bygningen» - En kritisk refleksjon over dagens vikarordning og hvordan den påvirker kvaliteten i barnehagen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 73 | en_US |