Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReinholdtsen, Lars
dc.contributor.authorBerg, Kristine Wiik
dc.contributor.authorHaugen, Gaute
dc.date.accessioned2022-10-19T07:36:52Z
dc.date.available2022-10-19T07:36:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026906
dc.description.abstractDenne oppgaven har undersøkt hvordan elever arbeider med algebraoppgaver basert på en realistisk kontekst. Altså en situasjon elevene kan se for seg. Resultater fra TIMSS 2015 viser at norske elever på 9. trinn presterer middels godt i matematikk med særlig svake prestasjoner i emnet algebra (Bergem, 2016, s. 22). Hensikten med prosjektet var å se om en alternativ tilnærming til algebraundervisning kunne bidra til bredere forståelse i emnet. Problemstillingen vi forsøker å besvare er: "På hvilken måte kan en realistisk kontekst i algebraundervisning påvirke elevenes forståelse i emnet?" Studiet har en kvalitativ tilnærming, med utgangspunkt i en aksjonsforskning over fire undervisningsøkter i en niendeklasse. Innledningsvis gjennomførte elevene en kartleggingstest for å innhente informasjon om elevenes kunnskap innen algebra. I undervisningssituasjonen har vi hentet data gjennom observasjonsnotater, lærerlogg og elevarbeid. Datainnsamlingen ble fullført med en posttest for å undersøke om det var forbedring i elevenes formelle algebraiske forståelse. Med inspirasjon fra tematisk analyse har vi kategorisert resultater fra undervisningsopplegget ved følgende temaer; 1) tolkning av variabler, 2) konstruksjon av algebraiske uttrykk og løsning av lineære likninger, og 3) tolkning av likhetstegnet og ekvivalens. Funnene i denne oppgaven tyder på at en realistisk kontekst i algebraundervisningen gjør matematikken mer tilgjengelig for elevene i arbeidet. Det bidrar til å gi mening til den algebraiske notasjonen og hjelper elevene med å bytte mellom algebraisk og naturlig språk. Resultatet fra pre- og posttest viser en generell forbedring, men det kan ikke vises til en kausal sammenheng mellom undervisningsmetoden og elevenes formelle algebraiske forståelse. Siden utvalget og tidsaspektet er begrenset i vår undersøkelse er det naturlig å oppfordre til videre forskning. Både med tanke på et større utvalg, rette fokus på utvikling av oppgaver med realistiske kontekster og lærerens rolle i en slik undervisningsmetode. This paper has studied how students work with algebraic tasks based on a realistic context. Results from TIMSS 2015 show that Norwegian students in the ninth grade perform average in mathematics, but below average in algebra (Bergem, 2016, s. 22). The purpose of this project is to investigate how an alternative approach to algebra education can improve students’ formal understanding in the subject. The research question for this paper is: How can a realistic context in algebra education influence students’ understanding in the subject? The study has a qualitative approach, based on action research over four lessons with a class in the ninth grade. Before the intervention the students were tested to evaluate their knowledge in algebra. Data was also gathered through observation and teacher notes. At the end of the intervention the students repeated the test to evaluate the effects on their formal algebraic knowledge. Inspired by thematic analysis, we created three categories used to evaluate the students work during classes: 1) interpretation of variables, 2) construction of algebraic expressions and solving of linear equations, and 3) interpretation of the equal sign and equivalence. The findings in this thesis suggest that a realistic context in algebra education helps make the mathematics more available to students. The context also helps students give meaning to the algebraic notation and helps the students in switching between algebraic and natural language. Comparing the results from the tests show a general improvement in the population, but we cannot conclude with any direct impact on their formal algebraic understanding from the intervention, due to the limitations of this study. We would suggest further investigation on the use of realistic contexts in algebra education, both with a larger population and control group, research to develope more suitable tasks, or focusing on the teacher role in these educational situations.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectRealistisk matematikkundervisningen_US
dc.subjectRealistiske konteksteren_US
dc.subjectAlgebraen_US
dc.subjectAlgebraiske uttrykken_US
dc.subjectLikningeren_US
dc.subjectVariableren_US
dc.titleRealistisk kontekst i læring og undervisning av algebraen_US
dc.title.alternativeRealistic context in learning and teaching algebraen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber98en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel