Naturfaglige helklassesamtaler i utforskende undervisning
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3026340Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere kan legge til rette for naturfaglige helklassesamtaler i utforskende undervisning. Med utgangspunkt i denne hensikten belyser vi gjennom studiens forskningsspørsmål hvordan lærere stiller spørsmål, benytter ulike dialogformer og hvordan spørsmålene påvirker den videre dialogen i helklassesamtalene.
For å besvare hensikten med studien har vi gjennomført en kvalitativ studie. Vi har observert og intervjuet én lærers gjennomførelse av én utforskende undervisningsøkt i to klasser på 7.trinn, med fokus på de naturfaglige samtalene. Data ble samlet inn gjennom lydopptak, direkte observasjon og intervju.
Når det gjelder lærerens rolle for å legge til rette for de naturfaglige helklassesamtalene, vil vi trekke frem to hovedfunn fra studien. Det første hovedfunnet viser at samtalevalgene læreren tar i dialogene er av betydning for samtalenes utvikling. Resultatene våre viser at læreren er bevisst på hvordan hun stiller spørsmål, og veksler mellom åpne og lukkede spørsmål i klasserommet. Videre hadde de fleste spørsmålene som ble stilt i undervisningsøktene en orienterende hensikt som la opp til idégenererende dialoger, der elevene skulle fremme egne tanker og ideer. På samme måte ser vi også at de påvirkende spørsmålene læreren stilte i undervisningsøktene har sammenheng med den deduktive samtalen, der både spørsmålene til læreren og elevsvarene har et større faglig preg. Det andre hovedfunnet vårt viser at flerstemmigheten i klasserommet er sentralt når det gjelder å skape en utforskende samtale i klasserommet. I den sammenheng er ulike strategier læreren benytter av betydning for å fremme den utforskende samtalen. Funnene våre viser at tenketid og samtaletid med læringspartner, opptak og verdsetting og lærerens ordvalg har en viktig rolle for å fremme flerstemmigheten.