Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Tove
dc.date.accessioned2022-10-10T09:28:16Z
dc.date.available2022-10-10T09:28:16Z
dc.date.created2022-09-30T14:15:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2021, 6 (1), .en_US
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025027
dc.description.abstractSammendrag Tidligere forskning har pekt på svake språkferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse i form av utdanning har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet. Helsearbeiderfaget er et populært utdanningsvalg for mange voksne innvandrere. Denne artikkelen tar for seg kravene som stilles til språkkompetanse i opplæringen og i yrket som helsefagarbeider. Problemstillingen som reises, er: Hvilke krav stilles til språkkompetanse i helsefagarbeiderutdanningen, og hvordan kan denne språkkompetansen utvikles hos voksne minoritetsspråklige elever i skoleløpet? Artikkelen presenterer en analyse av kravene som stilles til elevenes språklige ferdigheter i læreplanene i Helse- og oppvekstfag Vg1 og Helsearbeiderfaget Vg2. Analysen viser at læreplanene stiller omfattende krav til elevenes fagspesifikke og generelle språkkompetanse. Det er svært få kompetansemål som ikke stiller språklige krav. I yrkesutøvelsen er helsefagarbeidere også omgitt av ulike språklige sjangrer, både muntlige og skriftlige. For å møte læreplanens og arbeidslivets krav til språkkompetanse, må skolen tilrettelegge for at elevene utvikler slik kompetanse. På bakgrunn av tidligere forskning argumenterer artikkelen for at en helhetlig yrkeskompetanse for voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen kan utvikles med en god kombinasjon av praksis, yrkesrettet norskopplæring, fagopplæring og god nok tid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet Universitetsbiblioteketen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSpråkkompetanseen_US
dc.subjectVoksenopplæringen_US
dc.subjectYrkesrettingen_US
dc.subjectHelsearbeiderfageten_US
dc.titleSpråkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningenen_US
dc.title.alternativeSpråkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/sjvd.4526
dc.identifier.cristin2057248
dc.source.journalSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utviklingen_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber19en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal