Hvilke evner trenger norske banker for å lykkes med den digitale transformasjonen? En komparativ studie av fire norske banker
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3023984Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Digital transformasjon (også referert til som DT) er et svært aktuelt og samfunnsmessig viktig
tema for mange organisasjoner i dagens samfunn. Som følge av dynamiske og digitale
endringer i omgivelsene, er norske banker avhengige av å holde seg oppdaterte og relevante,
for å unngå å bli utkonkurrerte av nye fremtredende aktører på markedet. Denne
masteroppgaven undersøker hvordan fire norske banker kan lykkes med DT, innenfor
følgende organisatoriske evner: ledelse, strategiske, innovative, strukturelle og teknologiske
evner. Videre sammenligner denne oppgaven bankenes organisatoriske evner, for å
konkludere med hvilke evner som burde styrkes i forbindelse med DT, både samlet sett og
hver for seg.
Gjennom en komparativ casestudie er det innhentet data fra fire norske banker: Sparebank 1
Sørøst – Norge, DNB, Handelsbanken og Sbanken. Oppgaven er basert på tolv kvalitative
intervjuer, med tre intervjuer av ledere/mellomledere fra hver bank. Det er få tidligere
forskningsstudier som har undersøkt organisatoriske evner i forbindelse med DT, og det
oppfordres følgelig til videre forskning innenfor disse evnene. For å differensiere oss fra
tidligere forskningsbidrag, har vi i denne studien valgt å gå i dybden på en spesifikk bransje og
utvalgte organisatoriske evner. Problemstillingen i denne studien er som følger: «Hvilke
organisatoriske evner bør norske banker styrke, for å kunne lykkes med den digitale
transformasjonen?».
Studien har avdekket spesielt seks viktige faktorer i tråd med det teoretiske rammeverket,
som bankene burde styrke innenfor de fem organisatoriske evnene. Disse faktorene er:
forbedring av digitale kapabiliteter, etablering av en mer innovativ- og endringsvillig kultur, øke
digital kompetanseutvikling, forvalte både kortsiktige og langsiktige planer, øke samarbeid
med eksterne og modernisere IT – infrastrukturen. Studien viser videre at de norske bankene
spesielt burde styrke sine innovative og strukturelle evner, for å kunne lykkes med DT.