Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrønen, Fred
dc.contributor.authorReiming, Kristine
dc.contributor.authorSørensen, Siri
dc.date.accessioned2022-10-05T09:28:58Z
dc.date.available2022-10-05T09:28:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023984
dc.description.abstractDigital transformasjon (også referert til som DT) er et svært aktuelt og samfunnsmessig viktig tema for mange organisasjoner i dagens samfunn. Som følge av dynamiske og digitale endringer i omgivelsene, er norske banker avhengige av å holde seg oppdaterte og relevante, for å unngå å bli utkonkurrerte av nye fremtredende aktører på markedet. Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire norske banker kan lykkes med DT, innenfor følgende organisatoriske evner: ledelse, strategiske, innovative, strukturelle og teknologiske evner. Videre sammenligner denne oppgaven bankenes organisatoriske evner, for å konkludere med hvilke evner som burde styrkes i forbindelse med DT, både samlet sett og hver for seg. Gjennom en komparativ casestudie er det innhentet data fra fire norske banker: Sparebank 1 Sørøst – Norge, DNB, Handelsbanken og Sbanken. Oppgaven er basert på tolv kvalitative intervjuer, med tre intervjuer av ledere/mellomledere fra hver bank. Det er få tidligere forskningsstudier som har undersøkt organisatoriske evner i forbindelse med DT, og det oppfordres følgelig til videre forskning innenfor disse evnene. For å differensiere oss fra tidligere forskningsbidrag, har vi i denne studien valgt å gå i dybden på en spesifikk bransje og utvalgte organisatoriske evner. Problemstillingen i denne studien er som følger: «Hvilke organisatoriske evner bør norske banker styrke, for å kunne lykkes med den digitale transformasjonen?». Studien har avdekket spesielt seks viktige faktorer i tråd med det teoretiske rammeverket, som bankene burde styrke innenfor de fem organisatoriske evnene. Disse faktorene er: forbedring av digitale kapabiliteter, etablering av en mer innovativ- og endringsvillig kultur, øke digital kompetanseutvikling, forvalte både kortsiktige og langsiktige planer, øke samarbeid med eksterne og modernisere IT – infrastrukturen. Studien viser videre at de norske bankene spesielt burde styrke sine innovative og strukturelle evner, for å kunne lykkes med DT.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectDigitaliseringen_US
dc.subjectDigital transformasjonen_US
dc.subjectOrganisatoriske evneren_US
dc.titleHvilke evner trenger norske banker for å lykkes med den digitale transformasjonen? En komparativ studie av fire norske bankeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel