Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørkvold, Tuva
dc.contributor.authorØgreid, Anne Kristine
dc.contributor.authorSvanes, Ingvill Krogstad
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2022-09-26T11:30:30Z
dc.date.available2022-09-26T11:30:30Z
dc.date.created2022-04-01T09:24:07Z
dc.date.issued2022-03-16
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021287
dc.description.abstractVåren 2020 hadde norske elever hjemmeskole som et resultat av covid-19-pandemien. Denne artikkelen bygger på 203 tekster om hjemmeskolen skrevet av elever på barnetrinnet i denne perioden. I artikkelen undersøker vi hva og hvordan elevene skriver om hjemmeskolen, kategorisert med utgangspunkt i Normprosjektets skrivehandlingskategorier. Resultatene viser for det første at de fleste elevene velger reflekterende eller beskrivende skrivehandlinger. Refleksjonene hos de yngre elevene går ofte over i egenvurdering. For det andre ser vi hos de eldre elevene flere skrivehandlinger benyttet, som overbevisende og forestillende skrivehandlinger. Disse elevene bruker videre flere ulike ressurser som modaliteter, tekststruktur og skriveredskaper enn de yngste elevene i studien. I drøftingen av resultatene knytter vi det første til en skolsk tekstkultur som innebærer refleksjon over og vurdering av egen innsats og faglige utvikling, i motsetning til en narrativ struktur som ellers ofte brukes av yngre elever. Det andre kopler vi til at økt literacy hos eldre elever gir flere innganger til å formidle sin hjemmeskoleopplevelse, der overbevisende skrivehandliger kan gi et sterkere følelsesuttrykk og forestillende skrivehandlinger kan forstørre forskjellene elevene opplever mellom fysisk og digital hjemmeskole.en_US
dc.description.abstractIn the spring of 2020, Norwegian students had homeschooling as a result of the Covid-19 pandemic. This article is based on 203 texts about homeschooling written by primary school students during this period. In the article, we examine what and how students write about their home school, categorized on the basis of the writing action categories as formulated by Normprosjektet. The results show, firstly, that most students choose reflective or descriptive writing actions. The reflections of the younger students often turn into self-assessment. Secondly, we see in the older students several writing acts used, as convincing and imaginative writing acts. These students use different semiotic resources such as modalities, text structure and writing tools, to a larger degree than the youngest students in the study do. In the discussion, we link the first findings to reflection and assessment of one’s own efforts and professional development within school text culture, in contrast to a narrative structure that is often used by younger students. The second results we connect to increased literacy in older students which provide more approaches to convey their home school experience, where convincing writing skills can give a stronger emotional expression and imaginative writing actions can enlarge different students experience between physical and digital home school.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.ispartofseriesNordic Journal of Literacy Research;Vol. 8 | Nr. 1 | 2022
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectDigital skolegangen_US
dc.subjectElevteksteren_US
dc.subjectSkrivehandlingeren_US
dc.subjectDigital schoolen_US
dc.subjectStudent textsen_US
dc.subjectWriting actsen_US
dc.titleHvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Tuva Bjørkvold, Anne Kristine Øgreid & Ingvill Krogstad Svanesen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/njlr.v8.3108
dc.identifier.cristin2014428
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber65-105en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal