Kommunale innkjøp i det grønne skiftet: En komparativ casestudie i implementering av miljøhensyn i kommunale anskaffelsespraksiser
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016784Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I kampen mot de globale klimaendringene har norske myndigheter satt et ambisiøst mål og har
forpliktet seg til å kutte klimagassutslippene med minst 50% innen 2030. Dette stiller krav til
en grønn omstilling av økonomien, samtidig som man forsøker å hindre at det går på bekostning
av økonomisk stabilitet og velferd. Tydeligere klima- og miljøkrav i offentlige innkjøp er blitt
utpekt som et viktig sektorovergripende virkemiddel for å ivareta disse hensynene.
Kommuneforvaltningen gjorde i 2021 innkjøp av varer og tjenester for 152 milliarder kroner,
eller om lag 25% av alle offentlige innkjøp i Norge. Og de står for de samlet sett største
klimagassutslippene i offentlig sektor. Norske kommuner har derfor en sentral rolle og et ansvar
for å bidra i det grønne skiftet. Anskaffelsesregelverket forplikter kommunene til å innrette sin
samlede anskaffelsespraksis på en måte som ivaretar miljøhensyn. Men det er i stor grad opp
til kommunene selv å avgjøre hvordan dette skal ivaretas på en best mulig måte. Samtidig er
det også en rekke andre hensyn kommunale innkjøpere må ivareta. Formålet med denne
oppgaven er å oppnå større innsikt i hvordan et utvalg kommunale innkjøpsenheter overfører
politisk vedtatte klima og miljømål inn i sine respektive anskaffelsespraksiser. Med dette som
bakgrunn undersøker vi hvordan kommuner rigger seg for å følge opp krav til bærekraft og
miljøhensyn i kommunale innkjøpsprosesser, og hva som har betydning for deres
prioriteringer.
Vi har valgt å foreta en komparativ casestudie av innkjøpsavdelingene i tre Viken-kommuner
med ulik størrelse. Våre funn avdekker at fokus på miljøhensyn generelt står sterk og er viktig
for kommunene. Og at det ikke lenger er “pengene som rår” i like stor grad. Kommunene
bestreber seg i stor grad for å etterkomme nasjonale føringer og har, i varierende grad,
utarbeidet styringsverktøy for å ivareta miljøhensyn i den enkelte anskaffelse. Samtidig må
innkjøperne forholde pragmatisk og vurdere helhetsbildet på bakgrunn av anskaffelsens natur
og forutsetningene kommunen har. Mangel på tid, kapasitet, kompetanse og ressurser utgjør
barrierer for grønne og bærekraftige anskaffelser. Særlig i de to mindre kommunene. Motsatt
bidrar god kommunikasjon, erfaringsutveksling og samarbeid til å styrke ivaretakelsen av
miljøhensyn.