Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBay, Ann-Helén
dc.contributor.authorHolmgren, John-Felipe
dc.contributor.authorNyblom, Tomas Erikstad
dc.date.accessioned2022-09-09T08:36:50Z
dc.date.available2022-09-09T08:36:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016784
dc.description.abstractI kampen mot de globale klimaendringene har norske myndigheter satt et ambisiøst mål og har forpliktet seg til å kutte klimagassutslippene med minst 50% innen 2030. Dette stiller krav til en grønn omstilling av økonomien, samtidig som man forsøker å hindre at det går på bekostning av økonomisk stabilitet og velferd. Tydeligere klima- og miljøkrav i offentlige innkjøp er blitt utpekt som et viktig sektorovergripende virkemiddel for å ivareta disse hensynene. Kommuneforvaltningen gjorde i 2021 innkjøp av varer og tjenester for 152 milliarder kroner, eller om lag 25% av alle offentlige innkjøp i Norge. Og de står for de samlet sett største klimagassutslippene i offentlig sektor. Norske kommuner har derfor en sentral rolle og et ansvar for å bidra i det grønne skiftet. Anskaffelsesregelverket forplikter kommunene til å innrette sin samlede anskaffelsespraksis på en måte som ivaretar miljøhensyn. Men det er i stor grad opp til kommunene selv å avgjøre hvordan dette skal ivaretas på en best mulig måte. Samtidig er det også en rekke andre hensyn kommunale innkjøpere må ivareta. Formålet med denne oppgaven er å oppnå større innsikt i hvordan et utvalg kommunale innkjøpsenheter overfører politisk vedtatte klima og miljømål inn i sine respektive anskaffelsespraksiser. Med dette som bakgrunn undersøker vi hvordan kommuner rigger seg for å følge opp krav til bærekraft og miljøhensyn i kommunale innkjøpsprosesser, og hva som har betydning for deres prioriteringer. Vi har valgt å foreta en komparativ casestudie av innkjøpsavdelingene i tre Viken-kommuner med ulik størrelse. Våre funn avdekker at fokus på miljøhensyn generelt står sterk og er viktig for kommunene. Og at det ikke lenger er “pengene som rår” i like stor grad. Kommunene bestreber seg i stor grad for å etterkomme nasjonale føringer og har, i varierende grad, utarbeidet styringsverktøy for å ivareta miljøhensyn i den enkelte anskaffelse. Samtidig må innkjøperne forholde pragmatisk og vurdere helhetsbildet på bakgrunn av anskaffelsens natur og forutsetningene kommunen har. Mangel på tid, kapasitet, kompetanse og ressurser utgjør barrierer for grønne og bærekraftige anskaffelser. Særlig i de to mindre kommunene. Motsatt bidrar god kommunikasjon, erfaringsutveksling og samarbeid til å styrke ivaretakelsen av miljøhensyn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectOffentlige anskaffelseren_US
dc.subjectGrønne anskaffelseren_US
dc.subjectBærekraften_US
dc.subjectKommunal organiseringen_US
dc.subjectMiljøhensynen_US
dc.subjectKommuneren_US
dc.titleKommunale innkjøp i det grønne skiftet: En komparativ casestudie i implementering av miljøhensyn i kommunale anskaffelsespraksiseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel