Forstå masken- forstå rollen
Abstract
Dette masterprosjektet undersøker forskerens (min) rolle som utøvende dramapedagog, med utgangspunkt i estetisk praksisledet forskning i videregående skole. Studiet belyses gjennom et fenomenologisk perspektiv, i henhold til forskerens og deltakernes subjektive erfaringer fra praksisfeltet. Erfaringene utvikles gjennom sosialt samspill og studeres gjennom den reflekterende praktiker som metodologi. Dette har som formål å potensielt fremstille utviklingsmuligheter blant min rolle som dramapedagog med en videregående dramaklasse som deltakere av prosjektet. Læringsmetodene anvendes fagdidaktisk med maskespill som arbeidsmetode, i samsvar med dramafagets læreplanverk og kompetansemål. I rollen som dramapedagog, hadde jeg som formål å veilede elevene i å utvikle og oppdage sin individuelle maskekarakter. Oppgaven redegjør praksisfeltet der den empiriske tilnærmingen legger til grunn for problemstillingen. Innsamlet funn og erfaringer fra praksisfeltet viser til analyse for å videreutvikle mine ferdigheter som dramapedagog. For meg har denne skapende prosessen bidratt til videre kunnskap om maskespill som teaterpraksis, med utgangspunkt i skolen som rammefaktor