dc.contributor.author | Aukland, Knut | |
dc.date.accessioned | 2022-08-22T09:34:13Z | |
dc.date.available | 2022-08-22T09:34:13Z | |
dc.date.created | 2022-06-23T13:52:01Z | |
dc.date.issued | 2022-06-22 | |
dc.identifier.citation | Prismet. 2022, 73 (1-2), 79-97. | en_US |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3012867 | |
dc.description.abstract | Hvilken kunnskap skal utforsking med ulike metoder lede til? Som et bidrag til å svare på dette spørsmålet presenterer artikkelen en kunnskapstabell som tilbyr et fagspesifikt språk for å beskrive ulike kunnskapsformer i religions- og livssynsfaget. Tabellen skiller mellom det å lære om religion/religioner og livssyn, og det å lære om akademiske metoder man kan bruke til å utforske dette fagområdet. Her argumenteres det for at forholdet mellom det å lære om og det å lære hvordan man kan få kunnskap om religion/religioner og livssyn er et sentralt tema for fagdidaktikken i dag. Lære om-kunnskap omfatter beskrivende kunnskap, nært beslektet med faktakunnskaper, og tre representanter for avanserte kunnskapsformer, som artikkelen undersøker: situert kunnskap, mektig kunnskap og terskelbegreper, og disiplinfaglig kunnskap. Ved siden av å fremheve verdien av at faget sikrer at elevene lærer hvordan de kan få kunnskap om religion/religioner og livssyn, drøfter artikkelen hvordan det å utforske med ulike metoder kan forstås i relasjon til beskrivende kunnskap og avanserte kunnskapsformer i faget. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | IKO-Forlaget | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Prismet;Årgang 73, hefte 1-2: Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Kunnskap | en_US |
dc.subject | Lære om | en_US |
dc.subject | Kunnskapstilegnelse | en_US |
dc.subject | Lære hvordan | en_US |
dc.subject | Metoder | en_US |
dc.subject | Utforsking | en_US |
dc.title | Kunnskapsproblemet og utforsking med ulike metoder: Å lære om vis-a-vis å lære hvordan | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/pri.9699 | |
dc.identifier.cristin | 2034555 | |
dc.source.journal | Prismet | en_US |
dc.source.volume | 73 | en_US |
dc.source.issue | 1-2 | en_US |
dc.source.pagenumber | 79-97 | en_US |