Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAukland, Knut
dc.date.accessioned2022-08-22T09:34:13Z
dc.date.available2022-08-22T09:34:13Z
dc.date.created2022-06-23T13:52:01Z
dc.date.issued2022-06-22
dc.identifier.citationPrismet. 2022, 73 (1-2), 79-97.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012867
dc.description.abstractHvilken kunnskap skal utforsking med ulike metoder lede til? Som et bidrag til å svare på dette spørsmålet presenterer artikkelen en kunnskapstabell som tilbyr et fagspesifikt språk for å beskrive ulike kunnskapsformer i religions- og livssynsfaget. Tabellen skiller mellom det å lære om religion/religioner og livssyn, og det å lære om akademiske metoder man kan bruke til å utforske dette fagområdet. Her argumenteres det for at forholdet mellom det å lære om og det å lære hvordan man kan få kunnskap om religion/religioner og livssyn er et sentralt tema for fagdidaktikken i dag. Lære om-kunnskap omfatter beskrivende kunnskap, nært beslektet med faktakunnskaper, og tre representanter for avanserte kunnskapsformer, som artikkelen undersøker: situert kunnskap, mektig kunnskap og terskelbegreper, og disiplinfaglig kunnskap. Ved siden av å fremheve verdien av at faget sikrer at elevene lærer hvordan de kan få kunnskap om religion/religioner og livssyn, drøfter artikkelen hvordan det å utforske med ulike metoder kan forstås i relasjon til beskrivende kunnskap og avanserte kunnskapsformer i faget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherIKO-Forlageten_US
dc.relation.ispartofseriesPrismet;Årgang 73, hefte 1-2: Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectKunnskapen_US
dc.subjectLære omen_US
dc.subjectKunnskapstilegnelseen_US
dc.subjectLære hvordanen_US
dc.subjectMetoderen_US
dc.subjectUtforskingen_US
dc.titleKunnskapsproblemet og utforsking med ulike metoder: Å lære om vis-a-vis å lære hvordanen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/pri.9699
dc.identifier.cristin2034555
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.volume73en_US
dc.source.issue1-2en_US
dc.source.pagenumber79-97en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal