Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersson-Bakken, Emilia
dc.contributor.authorSvanes, Ingvill Krogstad
dc.contributor.authorBjørkvold, Tuva
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2022-08-22T06:43:01Z
dc.date.available2022-08-22T06:43:01Z
dc.date.created2022-04-27T21:29:03Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn2244-9140
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012785
dc.description.abstractUnder Covid-19 utbruddet i mars 2020 ble alle norske barneskoler ble stengt, og både elever og lærere måtte flytte skolen hjem. Dette utfordret den etablerte lærerrollen og førte til endringer i lærernes undervisningspraksis. Formålet med denne artikkelen er å diskutere lærerens rolle, konkretisert som lærerens undervisningspraksis, i tiden med hjemmeskole. For å belyse lærernes undervisningspraksis tar vi utgangspunkt i intervjuer med lærere og tekster fra elevene på barnetrinnet samlet inn i perioden med hjemmeskole. I lys av dette materialet, samt Gert Biestas to posisjoner undervises av og lære av, drøfter vi hvordan lærerens rolle og undervisningspraksis i hjemmeskolen kan forstås. During the Covid-19 outbreak in March 2020, all Norwegian primary schools were closed, and both pupils and teachers were enforced to homeschooling. This special situation challenged the established role of the teacher and provided new conditions for teaching. The purpose of this article is to examine the role of the teacher in this new situation, based on interviews with teachers and texts from pupils in primary school collected during the period of home schooling. Considering this material as well as Gert Biesta’s three functional areas for education and his two different approaches to teaching, we discuss how the teacher’s role and teaching in home schooling can be understood.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherPædagogisk Filosofisk Foreningen_US
dc.relation.ispartofseriesStudier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 10 | Nr. 1 | 2021
dc.subjectHjemmeskoleen_US
dc.subjectLærerrollenen_US
dc.subjectUndervisningspraksiseren_US
dc.subjectHome schoolingen_US
dc.subjectHomeschoolen_US
dc.subjectTeacher rolesen_US
dc.subjectEducational practicesen_US
dc.titleHvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme?en_US
dc.title.alternativeWhen school is home based, how can the teacher role be understood?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7146/spf.v10i1.122635
dc.identifier.cristin2019667
dc.source.journalStudier i Pædagogisk Filosofien_US
dc.source.volume10en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber21-37en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel