Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAukland, Knut
dc.date.accessioned2022-05-04T06:56:59Z
dc.date.available2022-05-04T06:56:59Z
dc.date.created2021-09-01T10:59:18Z
dc.date.issued2021-03-22
dc.identifier.issn2000-9879
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2994033
dc.description.abstractSom et nytt tilskudd til den kjente distinksjonen mellom lære om og lære av religion, introduserer artikkelen «å lære hvordan» man får og kan få kunnskap om religion som et tredje alternativ. I artikkelens første del presenterer og definerer jeg «å lære hvordan» og argumenter for hvorfor det bør være et hovedmål i skolens religionsfag. Et slikt mål inkluderer kunnskap om religionsfaglig metodologi og epistemologi, men også kunnskap omkring folks kunnskaper og holdninger til religion og religioner. I artikkelens andre delen posisjonerer og begrunner jeg «å lære hvordan» i forhold til fagspesifikk literacy, og utforsker hvordan dette målet kaster nytt lys på diskusjonen omkring religionsfagenes basisfaglige forankring og hvilket kunnskapsinnhold som bør prioriteres.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherKarlstads Universiteten_US
dc.relation.ispartofseriesNordidactica;Vol 11, Nr 2021: 1
dc.relation.urihttps://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/22032
dc.subjectReligionsundervisningen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectFagspesifikk literacyen_US
dc.subjectMetodologien_US
dc.subjectBasisfagen_US
dc.subjectTeaching religionen_US
dc.subjectLearningen_US
dc.subjectMethodologyen_US
dc.subjectDiciplinary basesen_US
dc.titleÅ lære hvordan: Forslag til et nytt mål utover å lære om og av religionen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/22032
dc.identifier.cristin1930375
dc.source.journalNordidacticaen_US
dc.source.volume11en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber103-121en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel