dc.contributor.author | Thorsen, Kirsten Elisabeth | |
dc.contributor.author | Lundberg, Pål | |
dc.date.accessioned | 2022-04-08T09:01:26Z | |
dc.date.available | 2022-04-08T09:01:26Z | |
dc.date.created | 2021-09-16T11:06:05Z | |
dc.date.issued | 2021-09-15 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2021, 44 (3), 201-211. | en_US |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2990715 | |
dc.description.abstract | Styringsdokumenter for grunnskolelærerutdanning på masternivå legger vekt på utvikling av studentenes profesjonelle FoU-kompetanse. I denne studien, som inngår i et større prosjekt om profesjonell lærerkompetanse, stiller vi spørsmål om hvordan grunnskolelærerstudenter tidlig i utdanningen forstår FoU-dimensjonen i utdanningen, og hvilken betydning FoU har for dem som studenter og framtidige lærere. Studien viser at studentene forstår FoU-begrepet som teori, forskning og forskningsmetoder, men at utdanningen ikke ser ut til å vektlegge U-en i FoU og heller ikke hjelper studentene til å koble F og U. Studentene gir uttrykk for selvbevissthet og et personlig engasjement for læreryrket, og artikkelen peker avslutningsvis på betydningen av kobling mellom studentenes gryende læreridentitet og FoU-aktiviteter i utdanningen. | en_US |
dc.description.abstract | Management documents for primary school teacher education at master’s level emphasize the development of students’ professional R&D competence. This study, which is part of a larger project on professional teacher competence, investigates how, early in their educational process, student teachers understand the R&D dimension in their education and what significance R&D has for them as students and future teachers. The findings show that the students perceive the concept of R&D as theory, research and research methods and further that the educational program does not seem to emphasize the D in R&D, nor does it support the students in seeing connections between the R and the D. The students express self-awareness and a personal commitment to the teaching profession, and the article concludes by pointing out the importance of the link between the students’ growing teacher identity and R&D activities in the educational program. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartofseries | UNIPED;Årgang 44, nr. 3-2021 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Lærerutdanning | en_US |
dc.subject | Teacher education | en_US |
dc.subject | FoU-kompetanse | en_US |
dc.subject | Profesjonell lærerkompetanse | en_US |
dc.subject | Profesjonelle identiteter | en_US |
dc.subject | R&D competence | en_US |
dc.subject | Teachers’ professional competence | en_US |
dc.subject | Professional identities | en_US |
dc.subject | Professional developments | en_US |
dc.subject | Teacher education | en_US |
dc.title | Studenters møte med en FoU-basert grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.title.alternative | Student teachers understanding of a R&D based teacher education | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 Author(s) | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-03-06 | |
dc.identifier.cristin | 1934817 | |
dc.source.journal | UNIPED | en_US |
dc.source.volume | 44 | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.source.pagenumber | 201-211 | en_US |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 286993 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Education: 280 | en_US |