Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorsen, Kirsten Elisabeth
dc.contributor.authorLundberg, Pål
dc.date.accessioned2022-04-08T09:01:26Z
dc.date.available2022-04-08T09:01:26Z
dc.date.created2021-09-16T11:06:05Z
dc.date.issued2021-09-15
dc.identifier.citationUNIPED. 2021, 44 (3), 201-211.en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2990715
dc.description.abstractStyringsdokumenter for grunnskolelærerutdanning på masternivå legger vekt på utvikling av studentenes profesjonelle FoU-kompetanse. I denne studien, som inngår i et større prosjekt om profesjonell lærerkompetanse, stiller vi spørsmål om hvordan grunnskolelærerstudenter tidlig i utdanningen forstår FoU-dimensjonen i utdanningen, og hvilken betydning FoU har for dem som studenter og framtidige lærere. Studien viser at studentene forstår FoU-begrepet som teori, forskning og forskningsmetoder, men at utdanningen ikke ser ut til å vektlegge U-en i FoU og heller ikke hjelper studentene til å koble F og U. Studentene gir uttrykk for selvbevissthet og et personlig engasjement for læreryrket, og artikkelen peker avslutningsvis på betydningen av kobling mellom studentenes gryende læreridentitet og FoU-aktiviteter i utdanningen.en_US
dc.description.abstractManagement documents for primary school teacher education at master’s level emphasize the development of students’ professional R&D competence. This study, which is part of a larger project on professional teacher competence, investigates how, early in their educational process, student teachers understand the R&D dimension in their education and what significance R&D has for them as students and future teachers. The findings show that the students perceive the concept of R&D as theory, research and research methods and further that the educational program does not seem to emphasize the D in R&D, nor does it support the students in seeing connections between the R and the D. The students express self-awareness and a personal commitment to the teaching profession, and the article concludes by pointing out the importance of the link between the students’ growing teacher identity and R&D activities in the educational program.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesUNIPED;Årgang 44, nr. 3-2021
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.subjectTeacher educationen_US
dc.subjectFoU-kompetanseen_US
dc.subjectProfesjonell lærerkompetanseen_US
dc.subjectProfesjonelle identiteteren_US
dc.subjectR&D competenceen_US
dc.subjectTeachers’ professional competenceen_US
dc.subjectProfessional identitiesen_US
dc.subjectProfessional developmentsen_US
dc.subjectTeacher educationen_US
dc.titleStudenters møte med en FoU-basert grunnskolelærerutdanningen_US
dc.title.alternativeStudent teachers understanding of a R&D based teacher educationen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-03-06
dc.identifier.cristin1934817
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.volume44en_US
dc.source.issue3en_US
dc.source.pagenumber201-211en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 286993en_US
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Education: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal