Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorsve, Kristine
dc.date.accessioned2022-04-05T14:56:57Z
dc.date.available2022-04-05T14:56:57Z
dc.date.created2021-02-07T15:30:28Z
dc.date.issued2021-01-29
dc.identifier.citationNordic Journal of Art and Research (A & R). 2021, 10 (1), 1-29.en_US
dc.identifier.issn2535-7328
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2990003
dc.description.abstractI denne artikkelen undersøker jeg hvordan utvalgte grunnlagsøvelser i drama- og teaterpraksis aktiviserer den teatrale kroppen i spennet mellom den disiplinerte og den lekende kroppen. Studien undersøker elevens erfaring og dramapedagogens egen praksis. Datamaterialet er fra forskningsprosjektet «Demokratiske og estetiske rom» som består av videoopptak av grunnlagsøvelser, elevintervjuer og forskerdagbok fra feltarbeid i to syvendeklasser. Begrepet kroppsliggjort kompetanse (Frambaugh-Kritzer et al., 2015) diskuteres, og Foucault og Gadamers teorier anvendes i perspektiver på den disiplinerte og den lekende kroppen. Studien viser at aktivisering av den teatrale kroppen innebærer trening i tilstedeværelse, samspill, respons og mottagelighet med kropp som meningsskapende verktøy og kommunikativt formspråk. Samtidig kan noen grunnlagsøvelser resultere i karikering av allerede stereotype ideer om rollekategorier. Videre gir grunnlagsøvelsenes fiksjonelle ramme, gjennom «det teatrale blikket», elevene muligheter i «lekerommet» til å aktivisere den teatrale kroppen. Fokus på spontanitet og å redusere blokkeringer har betydning for å styrke elevenes selvforvaltning. Jeg ønsker å utvide diskursen og plassere drama- og teaterpraksis inn i et utvidet fysisk aktivitetsperspektiv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesNordic Journal of Art and Research (A & R);Vol 10 Nr. 1 (2021)
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectDramapedagogikken_US
dc.subjectSkolegangen_US
dc.subjectKroppsliggjorte kompetanseren_US
dc.subjectMeningsskapende verktøyen_US
dc.subjectKommunikative formspråken_US
dc.subjectStereotypieren_US
dc.subjectSelvforvaltningen_US
dc.titleDen teatrale kroppen - i spennet mellom disiplinering og leken_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/information.4145
dc.identifier.cristin1887429
dc.source.journalNordic Journal of Art and Research (A & R)en_US
dc.source.volume10en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber1-29en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal