Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSommerfeldt, Marianne Buen
dc.date.accessioned2022-03-25T15:52:57Z
dc.date.available2022-03-25T15:52:57Z
dc.date.created2020-02-02T20:38:44Z
dc.date.issued2019-10-16
dc.identifier.citationTidsskriftet Norges Barnevern. 2019, 96 (3), 172-188.en_US
dc.identifier.issn0800-1014
dc.identifier.issn1891-1838
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2987746
dc.description.abstractDet relasjonelle møtet mellom ansatte og ungdommer på barneverninstitusjoner er formet og betinget av ideologier, politiske føringer og faglige perspektiver i en gitt historisk og geografisk kontekst. Doktorgradsprosjektet denne artikkelen er en del av, omhandler ungdommer og ansattes relasjoner ved barneverninstitusjoner. Denne artikkelen utforsker hvordan planer for barneverninstitusjoner skaper et handlingsrom og samtidig legger rammer for sosialt arbeid ved barneverninstitusjoner i dag. Jeg har sett på institusjonsplaner for tre barneverninstitusjoner og hvordan barnet posisjoneres i disse tekstene, og deretter sett dette i lys av planer fra rundt 1850- og 1950-tallet. Hvordan tekstene posisjonerer barnet, åpner for bestemte praksiser, og gjennom et historisk perspektiv kommer det frem hvilke muligheter og begrensninger som kan følge av nåtidige forståelser av barnet. Artikkelens analysestrategi er inspirert av Foucaults (2001) genealogiske analyse. Arbeidet med materialet har tydeliggjort hvordan samtidige rasjonaler til det sosiale arbeidet strukturerer og klargjør handlingsrommet for de ansatte ved barneverninstitusjoner, og samtidig gir motsetningsfylte forventninger til hvordan de ansatte kan fylle sin rolle.en_US
dc.description.abstractThis article is part of a phd-project exploring the relationships between adolescents and social workers at the child welfare residential care homes. The relationships between adolescents and social workers in residential care homes are shaped and conditioned by ideologies, political guidelines and professional perspectives in a given historical and geographical context. This article explores how plans for residential care homes create room for actions, while at the same time setting limits for social work at the residential care homes today. I have looked at plans from three residential care homes and how the child is positioned in these texts, and then seen these in the light of plans from the 1850s and 1950s. How the texts position the child opens for certain practices, and through a historical glance, it identifies the possibilities and limitations that can result from current understandings of the child. The article's analysis strategy is inspired by Foucault's (2001) genealogical analysis. The work on the material has clarified how simultaneous rationalities and expectations of social work structure the room for the employees of the child welfare institution, at the same time provides contradictory expectations on how the emloyees should do their job.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskriftet Norges Barnevern;Volume 96 | Issue 3
dc.subjectBarneverninstitusjoneren_US
dc.subjectGenealogien_US
dc.subjectSosialt arbeiden_US
dc.subjectOmsorgen_US
dc.subjectAnerkjennelseen_US
dc.subjectChild welfareen_US
dc.subjectResidential careen_US
dc.subjectGenealogien_US
dc.subjectSocial worken_US
dc.subjectUser participationen_US
dc.subjectRecognitionen_US
dc.titleRelasjoner mellom barn og voksne på barneverninstitusjoner i Norge Vår tids forståelser sett i et historisk perspektiven_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2019-03-04
dc.identifier.cristin1789947
dc.source.journalTidsskriftet Norges Barnevernen_US
dc.source.volume96en_US
dc.source.issue3en_US
dc.source.pagenumber23en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel