Nye eldre – nye former for frivillighet? Frivillighetsmønstre og motivbegrunnelser sett i lys av endringer i verdier, utdanningsnivå og mestring
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2985908Utgivelsesdato
2021-12-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Tidsskrift for velferdsforskning. 2021, 24 (4), 89-104.Sammendrag
Morgendagens eldre forventes å utgjøre en betydelig ressurs for frivillig sektor. Mer ressurser i kraft av bedre helse, økt utdanning og mestring trekker i den retning. Samtidig kan mer individualistiske verdier trekke motsatt vei eller endre motivasjonsgrunnlaget for frivillighet. I denne studien setter vi søkelys på potensial for økt frivillighet ved å undersøke dagens og morgensdagens eldres engasjement og motivasjon for frivillig arbeid. Studien bygger på data fra 2609 (55–66 år) og 1560 (67–80 år) respondenter fra Den norske studien av livsløp, aldring og generasjon (NorLAG) fra 2017. Vi finner at høyere utdanning, bedre helse og individualistiske verdier signifikant predikerer økt frivillig deltagelse. Kun individualistiske verdier har sammenheng med mer aktiv frivillighet (≥ 3 timer per uke). Høyere utdanning er signifikant assosiert med mer vilje til å forplikte seg til frivillig arbeid. Videre finner vi at økt mestringsfølelse henger sammen med samfunnsnyttige motiver, mens individualistiske verdier er assosiert med mer egennyttige motiver. Funnene gir generelt grunn for optimisme rundt frivillig engasjement blant morgendagens eldre. Samtidig peker funnene mot at potensialet er betinget av frivillige organisasjoners evne til å tilpasse seg en mer refleksiv og individualisert form for frivillighet. Tomorrow’s elderly are expected to be a great resource for the voluntary sector; improved health and higher levels of education and mastery point in this direction. At the same time, more individualistic values can pull in the opposite direction, or change the motivational bases of volunteering. This study explores the engagement and motivations related to volunteering among today’s and tomorrow’s elderly. We use data from 2609 (55–66 years) and 1560 (67–80 years) individuals in the Norwegian study on life-course, aging, and generation (NorLAG). We find that higher education, better health and individualistic values significantly predict increased participation in voluntary work. Individualistic values are also associated with more active volunteering (≥3 hours / week). Higher education is significantly associated with more willingness to commit to volunteering. Furthermore, we find that mastery is associated with altruistic motives, while individualistic values are associated with more self-serving motives. The findings generally give cause for optimism about the engagement of tomorrow’s elderly in voluntary work. However, the results indicate that the potential depends on the ability of voluntary organizations to adapt to a more reflexive style of volunteering.