Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSmette, Ingrid
dc.contributor.authorHyggen, Christer
dc.contributor.authorBredal, Anja
dc.date.accessioned2022-03-09T12:40:07Z
dc.date.available2022-03-09T12:40:07Z
dc.date.created2021-03-10T11:57:51Z
dc.date.issued2021-03-03
dc.identifier.citationTidsskrift for samfunnsforskning. 2021, 62 (1), 5-26.en_US
dc.identifier.issn0040-716X
dc.identifier.issn1504-291X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984040
dc.description.abstractNordiske studier har vist at minoritetsforeldre oftere enn majoritetsforeldre legger begrensninger på ungdom, og særlig jenter. Slike restriktive foreldrepraksiser utfordrer kjønnslikestilling og økende selvbestemmelse som premisser for foreldrepraksis i den norske velferdsstaten. Samtidig handler foreldrerestriksjoner også om beskyttelse, og grenseoppgangen mellom legitim beskyttelse og illegitim kontroll kan være vanskelig å trekke. I denne artikkelen undersøker vi omfanget av ulike former for foreldrerestriksjoner og hvordan disse varierer med minoritetsstatus, kjønn og alder, samt hvilke faktorer som kan bidra til å forklare forskjellene. Analysene er basert på data fra Ung i Oslo-studien 2018. I tråd med tidligere studier finner vi at det er særlig jenter med bakgrunn fra land i Asia og Afrika som utsettes for restriksjoner. Foreldres landbakgrunn, opplevd risiko i nabolag og religiøs tilhørighet bidrar til å forklare variasjon i restriksjoner knyttet til fritid. For skoleaktiviteter er det kun tilhørighet til islam og grad av religiøsitet som bidrar til å forklare restriksjoner. Et av studiens bidrag er å vise at andelen minoritetsjenter som opplever restriksjoner, reduseres lite ved myndighetsalder. Implikasjonene av dette funnet diskuterer vi avslutningsvis.en_US
dc.description.abstractNordic studies have shown that minority parents more often than majority parents are restrictive with regard to young girls’ participation in gender-mixed activities and relationships. Such restrictions challenge norms for child-rearing in the Nordic welfare state: gender equality and increasing self-determination with age. Parental restrictions may also involve protection, and the boundary between legitimate protection and illegitimate control may not always be clear-cut. In this article we explore the prevalence of parental restrictions and variation with regard to minority status, gender and age based on data from the Young in Oslo 2018 survey. We also analyse factors that contribute to explain restrictions statistically. In line with previous Nordic studies, we find that girls with backgrounds from countries in Asia and Africa experience more restrictions compared with other young people. The analyses also show that parents’ country of origin, religious affiliation, degree of religiosity, as well as perceptions of neighbourhood risk contribute to explaining restrictions outside of school. Only affiliation with Islam and degree of religiosity contribute to explaining restrictions on participation in school activities. A contribution of this study is to show that while the level of restrictions decreases with age for young people in general, this is not the case for minority girls. Implications of the findings are discussed.en_US
dc.description.sponsorshipArtikkelen er finansiert av Kunnskapsdepartementet gjennom prosjektet Ungdom, ærbarhetsnormer og sosial kontroll under Voldsprogrammet ved NOVA, OsloMeten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for samfunnsforskning;Årgang 62, nr. 1-2021
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectMinoritetsforeldreen_US
dc.subjectKjønnssegregeringen_US
dc.subjectSosial kontrollen_US
dc.subjectNordiske velferdsstateren_US
dc.subjectBarns rettigheteren_US
dc.subjectMinority parentsen_US
dc.subjectGender segregationen_US
dc.subjectSocial controlen_US
dc.subjectNordic welfare statesen_US
dc.subjectChild rightsen_US
dc.titleForeldrerestriksjoner blant minoritetsungdom: omfang og mønstre i og utenfor skolenen_US
dc.title.alternativeParental restrictions on young minority Norwegians: prevalence and patterns in and out of schoolen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2021-01-01
dc.identifier.cristin1896933
dc.source.journalTidsskrift for samfunnsforskningen_US
dc.source.volume62en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber5-26en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal