Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBeiler, Ingrid M. Rodrick
dc.contributor.authorDe Korne, Haley
dc.contributor.authorDewilde, Joke
dc.date.accessioned2022-02-22T10:29:59Z
dc.date.available2022-02-22T10:29:59Z
dc.date.created2021-11-04T14:52:07Z
dc.date.issued2021-10-28
dc.identifier.citationNOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37 (1-2), 33-57.en_US
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980741
dc.description.abstractDenne artikkelen gir en oversikt over etnografiske forskningsmetoder med relevans for andrespråkslæring i og utenfor klasserommet. Etnografiske metoder kan belyse mange spørsmål om andrespråkslæring, enten som overordnet metodologi eller i kombinasjon med andre metoder. Vi viser hvordan disse metodene kan anvendes i andrespråksforskning gjennom eksempler fra tre etnografiske studier. Det første eksemplet er en studie i to innføringsklasser, der en etnografisk tilnærming bidro til en mer nyansert forståelse av betydningen av norsk og andre språk for nyankomne elever i arbeidet med engelsk skriving. Skjermopptak og språkportretter trekkes fram som nyere metodologiske bidrag. Det andre eksemplet er en studie av læring om språk og kultur utenfor skolen, der teametnografi kombineres med flerspråklige intervjuer gjennomført ved hjelp av en app for å undersøke en flerkulturell festival. Det tredje eksemplet presenterer en studie der forskeren samarbeidet med deltakere om å etablere mer inkluderende språkopplæringspraksiser ved en høyere utdanningsinstitusjon, noe som illustrerer hvordan etnografisk forskning kan brukes til å understøtte sosial endring. Avslutningsvis peker vi på digitale datainnsamlingsmetoder og samarbeid med deltakere som viktige retninger for etnografisk forskning på andrespråkslæring i tiden framover.en_US
dc.description.abstractThis article offers an introduction to ethnographic methods for research on second language learning in and outside of the classroom. Ethnographic methods can address many different questions about second language learning, either as the overarching methodology or in combination with other methods. We demonstrate how these methods can be applied to second language research through examples from ethnographic studies in three different contexts. The first case is a classroom-based study, where an ethnographic approach offered more nuanced insight into the significance of various language resources for students’ writing development. Screen recording and language portraits are highlighted as methodological contributions. The second case is a study of language and culture learning outside of school, where team ethnography was combined with a multilingual interview app to study a multicultural festival, giving new insight into young people’s experiences of the festival. The third case presents a study where the researcher collaborated with stakeholders to establish more inclusive language education practices in higher education, illustrating how ethnographic research can support positive social change. In conclusion, we point to digital data collection methods and participant involvement as important future directions for ethnographic research on second language learning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovus forlagen_US
dc.relation.ispartofseriesNOA - Norsk som andrespråk;Årgang 37 · 1–2/2021
dc.relation.urihttp://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1989
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectEtnografien_US
dc.subjectLingvistisk etnografien_US
dc.subjectEtnografisk evalueringen_US
dc.subjectDeltakerbasert forskningen_US
dc.subjectDigitale metoderen_US
dc.subjectAndrespråken_US
dc.subjectEthnographyen_US
dc.subjectLinguistic ethnographyen_US
dc.subjectEthnographic monitoringen_US
dc.subjectParticipatory action researchen_US
dc.subjectDigital methodsen_US
dc.subjectSecond languageen_US
dc.titleEtnografiske tilnærminger til andrespråksforskningen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2021 Forfatterneen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttp://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1989
dc.identifier.cristin1951481
dc.source.journalNOA - Norsk som andrespråken_US
dc.source.volume37en_US
dc.source.issue1-2en_US
dc.source.pagenumber33-57en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal