dc.contributor.author | Hagen, Aina Landsverk | |
dc.contributor.author | Osuldsen, Jenny B | |
dc.coverage.spatial | Norge, Oslo | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-02-17T08:30:42Z | |
dc.date.available | 2022-02-17T08:30:42Z | |
dc.date.created | 2021-10-28T13:41:10Z | |
dc.date.issued | 2021-10-19 | |
dc.identifier.citation | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2021, 14 (1), . | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2979542 | |
dc.description.abstract | Når et sted skal utvikles, er kunnskap om lokalbefolkningens ønsker, innspill og behov avgjørende for både god planlegging og gjennomføring. I økende grad ser vi at kommunale myndigheter, planleggere, urbanister og arkitekter er opptatt av å få tak i folks stemmer utover den lovpålagte medvirkningen. Samtidig mangler viktige aktører både kompetanse og metoder for å kunne nyttiggjøre seg av medvirkningsinnspill. Hvordan kan folks personlige historier og refleksjoner bli en viktig del av kunnskapsgrunnlaget for en stedsutviklingsprosess og hvordan får vi tak i folks mangfoldige erfaringer og meningsverden på en effektiv og ivaretagende måte? Vi har gjennom flere år med aksjonsforskning på barn og unges medvirkning i by- og stedsutviklingsprosesser, utviklet en kombinert tegneøvelse, dialogverktøy og læringsintervensjon vi kaller «splotting». Her tar vi utgangspunkt i det enkle spørsmålet: Hvor har du det godt? Metoden er testet og utviklet i samarbeid med blant andre lokal ungdom i Oslo og landskapsarkitektstudenter fra NMBU, og gir innsikt i steders betydning for de menneskene det angår uten bruk av forutbestemte kategorier og såkalte «forbildefeller». Splotting er spesielt egnet som verktøy i dialogbaserte medvirkningsprosesser innenfor by- og stedsutvikling med fokus på utforming av det offentlige rom som sosial arena, blant annet innenfor fag som arkitektur, design og sosialantropologi. Utfordringen har vært å sikre systematisk dokumentasjon og oversetting av folks refleksjoner til plantegning og formgivning. Metoden har slik store utviklingsmuligheter, og kan også brukes transdisiplinært i samarbeid med fagfelt som kunst og kultur, folkehelse og innenfor organisasjonsutvikling i offentlig sektor. | en_US |
dc.description.sponsorship | Norges Forskningsråd, Stiftelsen Dam og Redd Barna har finansiert og støttet prosjektene hvor forfatterne har utviklet denne metodikken, Alternative byrom: Unges medvirkning (2015-2019) og Et sted å være ung: Metoder og rammeverk for innovativ medvirkning ved utvikling og etablering av ungdomssteder (2018-2021). | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol.14 Nr.1, 2021 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Landskapsarkitektur | en_US |
dc.subject | Sosialantropologi | en_US |
dc.subject | Metodeutvikling | en_US |
dc.title | Splotting som erfaringsbasert verktøy for medvirkning og stedsforståelse ved byromsutforming | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Opphavsrett 2021 Aina Landsverk Hagen, Jenny B. Osuldsen | en_US |
dc.source.articlenumber | 5 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/formakademisk.2586 | |
dc.identifier.cristin | 1949291 | |
dc.source.journal | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk | en_US |
dc.source.volume | 14 | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.source.pagenumber | 23 | en_US |