Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRossholt, Nina
dc.contributor.authorSalvesen, Kristopher Aleksander Emil Trondsen
dc.date.accessioned2022-02-01T13:57:20Z
dc.date.available2022-02-01T13:57:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976310
dc.description.abstractTema for masteroppgaven er profesjonell kjærlighet i barnehagen. Fokuset er rettet mot småbarnsavdelingen, altså barn under tre år. Det handler om barnehageansattes kjærlighet, deres følelsesmessige engasjement og bruken av deres pedagogiske kropper. Fokuset er på hvordan et utvalg barnehageansatte utøver profesjonell kjærlighet overfor barn på sin avdeling, og noen av faktorene som kan legge til rette for eller forhindre kjærlighets uttrykkene. I studien søker jeg svar på forskningsspørsmålet som lyder: Hvordan kommer profesjonell kjærlighet til uttrykk i en småbarnsavdeling? Masteroppgavens vitenskapsteoretiske utgangspunkt er innenfor en fenomenologisk tilnærming. Jeg har valgt kvalitative intervjuer og observasjoner for å søke etter svar på forskningsspørsmålet. Metodevalg og fremgangsmåte blir grundig presentert og diskutert, da jeg har ønsket å gjøre forskningsprosessen så transparent som mulig. Gjennom en tematisk- og kontekstanalyse presenteres så funnene. Hovedfunn i studien viser at for dette utvalget ansatte i barnehagen var kjærlighet, for de fleste, en veldig naturlig del av deres barnehagehverdag. Kjærlighet ble beskrevet som noe mer enn omsorg, og profesjonell kjærlighet som når hjertet og hodet samarbeidet. Flere faktorer spilte inn på de kjærlige handlinger som ble utført på avdeling, slik som skillet mellom pedagogisk og privat kropp, tid og tempo og fryktkultur i barnehagen.en_US
dc.description.abstractThe theme for the master's thesis is professional love in kindergarten. The focus is on the young children ward, i.e. children under the age of three. It is about the love of kindergarten staff, their emotional commitment and the use of their pedagogical bodies. The focus is on how a selection of kindergarten employees exercise professional love towards children in their department, and some of the factors that can facilitate or prevent the expressions of love. In the study, I seek answers to the research question that reads: How is professional love expressed in a toddler department? The master's theoretical basis for the master's thesis is within a phenomenological approach. I have chosen qualitative interviews and observations to search for answers to the research question. The choice of method and procedure are thoroughly presented and discussed, as I have wanted to make the research process as transparent as possible. Through a thematic and context analysis, the findings are then presented. The main findings of the study show that for this sample of employees in the kindergarten love were, for the most part, a very natural part of their kindergarten everyday life. Love was described as something more than care, and professional love as when the heart and the head cooperate. Several factors played a role in the loving actions, such as the distinction between pedagogical and private body, time and pace and a culture of fear in the kindergarten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKjærligheten_US
dc.subjectOmsorgen_US
dc.subjectProfesjonell kjærligheten_US
dc.titleProfesjonell kjærlighet i barnehagen. En kvalitativ studie av kjærlighet i barnehagen basert på intervjuer og observasjoner av et utvalg barnehageansatteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber135en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel