• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Sentraladministrasjonen
  • Publikasjoner fra Cristin
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Sentraladministrasjonen
  • Publikasjoner fra Cristin
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trafikkulykker og alkohol i Malawi

Christophersen, Asbjørg S.; Wyller, Elin H.; Sundet, Mads; Bogstrand, Stig Tore; Gjerde, Hallvard
Research report
Published version
Thumbnail
Åpne
Christophersen-2021-Tra.pdf (1.379Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2833048
Utgivelsesdato
2021-03-16
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid [1576]
  • Publikasjoner fra Cristin [4189]
Originalversjon
https://www.fhi.no/publ/2021/trafikkulykker-og-alkohol-i-malawi/
Sammendrag
Målet med studien var å undersøke omfang av alkoholpåvirkning blant trafikanter som ble skadet i trafikkulykker i Malawis hovedstad Lilongwe og å registrere ulykkeomstendigheter. Dette er den første studien som har samlet inn slik data. Et langsiktig mål er å bidra til å realisere bærekraftsmål 3.6, å halvere antall dødsfall og skader i verden forårsaket av trafikkulykker. I en tre-måneders periode i 2019 ble pasienter skadd i trafikkulykker og innlagt ved akuttmottaket på Kamuzu Central Hospital spurt om å delta i denne studien, som var frivillig og anonym. Totalt deltok 1251 pasienter i studien, og 25 % testet positivt på alkohol, eller rapportert alkoholbruk før ulykken. Det ble oftest påvist alkohol hos menn og hos pasienter skadet i ulykker på kvelden og natten. Blant skadde syklister hadde 19 % brukt alkohol, blant førere av busser og lastebiler 21 %, blant motorsyklister og bilførere 24 %, og blant skadde fotgjengere 42 %. Ved tilbakeberegning fant vi at ca. 15 % av de skadde motorførerne hadde alkohol i blodet over straffegrensen på 0,8 promille på ulykkestidspunktet. Andelen av trafikkskadde pasienter med alkohol som medvirkende årsak var høyere enn forventet. Dataene fra studien kan brukes av myndighetene i Malawi til forebyggende arbeid for trafikksikkerhet og til å utarbeide kunnskapsbaserte politiske prioriteringer. Flere konkrete tiltak foreslås for å redusere antallet skader.
Utgiver
Folkehelseinstituttet, Område for helsetjenester

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit