Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarstensen, Steinar
dc.contributor.authorAakernes, Nina
dc.date.accessioned2021-11-24T11:59:11Z
dc.date.available2021-11-24T11:59:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831273
dc.description.abstractHøsten 2020 ble utdanningsprogrammet informasjonsteknologi og medieproduksjon (IM) igangsatt ved 53 videregående skoler i Norge. Etableringen av utdanningsprogrammet er et ledd i fagfornyelsen og innføringen av en ny yrkesfaglig tilbudsstruktur. Målsetningen med endringene i det yrkesfaglige utdanningstilbudet er å sikre større arbeidslivsrelevans av opplæringen. Ifølge presentasjonen av IM på Utdanningsdirektoratets nettsider (2021) er IM et helt nytt utdanningsprogram, og et barn av den teknologiske utviklingen. Elevene skal lære brukerstøtte, nettverk, IT-sikkerhet og programmering, innholdsformidling, historiefortelling, foto, film og visuell kommunikasjon. Utdanningsprogrammet er på den ene siden en nyetablering. På den annen side består det av elementer fra de «gamle» utdanningstilbudene IKT-servicefag og medieproduksjon/medier og kommunikasjon, som har sine tradisjoner, særegenheter og fellestrekk. Våren 2021 gjennomførte vi en spørreundersøkelse blant Vg1 lærere på IM. Fokus for undersøkelsen var hvordan fagfornyelsen har blitt mottatt og iverksatt på Vg1, og hvordan lærere fra IKT-servicefag og medieproduksjon/medier og kommunikasjon har samarbeidet om å etablere utdanningen. Det er en kortfattet rapport av de viktigste resultatene fra undersøkelsen som presenteres her. En grundigere diskusjon av resultatene vil komme i en artikkel som er planlagt publisert i 2022.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleVg1 i utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon: Rapport fra en spørreundersøkelse om Vg1-lærernes erfaringer med etableringen av utdanningsprogrammet skoleåret 2020/2021en_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel