Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLutnæs, Eva
dc.date.accessioned2021-11-02T09:11:40Z
dc.date.available2021-11-02T09:11:40Z
dc.date.created2021-09-14T13:32:52Z
dc.date.issued2021-07-02
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2827186
dc.description.abstractMenneskene har med sine kreative krefter erstattet natur med kultur i et slikt omfang at en ny geologisk epoke er foreslått, antropocen. Design som disiplin bærer i seg en transformativ agenda – alltid på vei mot noe nytt. Vil utvikling av grunnskoleelevenes designkompetanse bare øke belastningen på naturen? Her er det avgjørende hvilke roller elevene tilbys gjennom utdanning, samt hvordan design forstås og praktiseres. I denne litteraturstudien settes omstilling mot et mer bærekraftig samfunn som premiss når akademiske tekster granskes. Fire narrativ peker seg ut og danner utgangspunkt for en definisjon der målet for designkompetanse på grunnskolenivå er den kritiske og skapende borger som kan nærme seg problemer som komplekse, fremme endring gjennom egne designprosesser og møte designløsninger med spørsmål om hvordan de støtter opp under bærekraftige praksiser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Education for new practice – Technology, design and sustainability across professions II. Special Issue
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectDesign literacyen_US
dc.subjectGrunnskolenivåeren_US
dc.subjectKritisk reflekteringen_US
dc.subjectLitteraturstudieren_US
dc.subjectNarrativeren_US
dc.subjectKunsten_US
dc.subjectHåndverken_US
dc.titleKritisk design literacy i grunnskolen. Fire narrativ i utvikling av designkompetanse for bærekraften_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2021 Eva Lutnæsen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.4033
dc.identifier.cristin1934166
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.volume14en_US
dc.source.issue3en_US
dc.source.pagenumber1-17en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal