Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTeigen, Helene Maria Fiane
dc.contributor.authorSteinnes, Kamilla Knutsen
dc.date.accessioned2021-10-29T14:23:03Z
dc.date.available2021-10-29T14:23:03Z
dc.date.created2021-09-10T09:58:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTidsskrift for kjønnsforskning. 2021, 45 (2-3), 105-119.en_US
dc.identifier.issn1891-1781
dc.identifier.issn0809-6341
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826608
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker hvordan ungdom fortolker kjønn i markedsføring på sosiale medier. Artikkelen bygger på fokusgruppeintervjuer med 54 ungdommer og unge voksne mellom 15-22 år om deres digitale hverdag. Analysen tar utgangspunkt i Judith Butlers teori om kjønnsperformativitet, og viser hvordan ungdommene fortolker representasjoner av kjønn i markedsføring på sosiale medier som et uttrykk for snevre idealer med lite variasjon i kjønnsuttrykkene, samt hvordan de er kritiske til disse representasjonene. Det kritiske blikket indikerer at ungdommene ser markedsføringens representasjoner av kjønnsuttrykk som performative, heller enn noe naturgitt. Ungdommenes holdninger til fortolkningene, samt deres oppfatning om at de påvirkes av dem, viser videre en forhandling hvor de både formes av den kjønns- og seksualitetsorden som Butler begrepsliggjør som den heteroseksuelle matrise, og kan kritisere dens produksjon av kjønnsnormer med et distansert blikk. Vi foreslår at sosiale medier som kontekst for markedsføring, reklame som sjanger, fortolkningssituasjonen ungdommene befinner seg i under studien, deres fortolkningspotensiale og vanlige mediebrukssituasjon bidrar til disse forhandlingene rundt kjønn.en_US
dc.description.abstractThis article examines how adolescents interpret gender in social media marketing. The article is based on focus group interviews with 54 young people between 15–22 years about their digital everyday life. The analysis draws upon Judith Butler’s theory on gender performativity and shows that young people interpret representations of gender in marketing on social media as an expression of narrow ideals with little variation in gendered expressions, while at the same time being critical of these representations. The critical distance suggests that the adolescents understand gendered representations in marketing as performative, rather than determined by nature. However, the adolescents’ critical attitudes towards gendered norms combined with their perception of also being influenced by them, indicate a negotiation where they are both shaped by the normative order of gender and sexuality that Butler terms the heterosexual matrix while also being able to criticise the expressions it promotes. We suggest that social media as a marketing arena, advertising as a genre, the adolescents’ context of interpretation during the study, their interpretation potential, as well as their regular media usage, contribute to this negotiation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for kjønnsforskning;Årgang 45, nr. 2–3
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectKjønnen_US
dc.subjectPerformativiteten_US
dc.subjectUngdommeren_US
dc.subjectIdentiteteren_US
dc.subjectSosiale medieren_US
dc.subjectDigital markedsføringen_US
dc.subjectGendersen_US
dc.subjectPerformativityen_US
dc.subjectYoung peopleen_US
dc.subjectIdentitiesen_US
dc.subjectSocial mediasen_US
dc.subjectDigital marketingen_US
dc.title«– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medieren_US
dc.title.alternative“It’s Easy To See What Gender the Ad Is Meant for. There’s No In-between”: A Study of Adolescents’ Interpretation of Gender in Social Media Marketingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright © 2021 Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2021-02-03-04
dc.identifier.cristin1933076
dc.source.journalTidsskrift for kjønnsforskningen_US
dc.source.volume45en_US
dc.source.issue2-3en_US
dc.source.pagenumber105-119en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal