Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGreve, Anne
dc.contributor.advisorWinger, Nina
dc.contributor.authorGundersen, Gøril Eva Aisha
dc.date.accessioned2021-10-28T07:08:39Z
dc.date.available2021-10-28T07:08:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826137
dc.description.abstractStudien undersøker, ved bruk av intervju som metode, fire barnehagelæreres og to styreres tanker om ros, anerkjennelse og medvirkning i tilknytning til skole-og barnehageprogrammet «De Utrolige Årene» som beskrevet i boken «Utrolige lærere» av utvikler Carolyn Webster-Stratton. Med utgangspunkt i barnehagelæreres og styreres utsagn undersøkes i hvilken grad programmet beskrevet i boken «Utrolige lærere» støtter opp om samfunnsmandatet / formålet og verdigrunnlaget beskrevet i «Lov om barnehager» (2005) og «Rammeplan for barnehagen» (2017) i tilknytning til ros, anerkjennelse og medvirkning. Ordet «praise» i «Incredible teachers» er i den norske versjonen «Utrolige lærere» oversatt med to begreper: «Ros» (praise) og «anerkjennelse» (recognition). Studien undersøker begrepet «anerkjennelse» som noe annet enn «ros», ut fra barnehagelæreres og styreres utsagn, anerkjennelsesteorier og «Rammeplan for barnehagen» (2017). Studiens funn er at barnehagelærere og styrere forstår begrepet «anerkjennelse» som noe annet enn «ros», og at deres anerkjennelsesteorier kommer fra professor Berit Bae, professor Anne Lise Løvlie-Schibbye og Rammeplan for barnehagen (2017). Begrepet «ros» er ikke brukt i Rammeplan for barnehagen (2017), men det står at «anerkjennelse» er en verdi som skal gjenspeiles i barnehagen. Medvirkning er ikke en verdi i «Utrolige lærere», men er en sterkt fremhevet verdi i «Lov om barnehager» (2005) og «Rammeplan for barnehagen» (2017). Studiens funn er også det at anerkjennelsesteoriene som kommer til uttrykk hos barnehagelærere og styrere, anerkjennelsesteorier fra Bae, Schibbye og Rammeplan for barnehagen (2017), er i motsetning til beskrivelser i «Utrolige lærere». Studiens funn er også at programmet beskrevet i «Utrolige lærere» i liten grad støtter opp om samfunnsmandatet / formålet og verdigrunnlaget beskrevet i «Lov om barnehager» (2005) og «Rammeplan for barnehagen» (2017) i tilknytning til ros, anerkjennelse og medvirkning.en_US
dc.description.abstractThis study examines, using interviews, four kindergardenteachers and two kindergardenleaders thoughts on praise, recognition and participation in relation to the training programme «Incredible Years» as described in the book «Incredible Theachers» by Carolyn Webster-Stratton. With kindergardenteachers and -leaders statements as a starting point it examines in what standard the programme described in the book «Incredible teachers» meets the purpose and values described in «Lov om barnehager» (2005) and «Rammeplan for barnehagen» (2017) related to praise, recognition and participation. The word «praise» in «Incredible teachers» are in the Norwegian version «Utrolige lærere» translated with two words: «Ros» (praise) and «anerkjennelse» (recognition). The study examines the word «anerkjennelse» / «recognition» as something divergent from praise, using kindergardenteachers and -leaders statements, using recognition-theories and Rammeplan for barnehagen (2017). The study finds that the kindergardenteachers and -leaders understands the word «anerkjennelse» / «recognition» as something divergent from praise, and that their theories on recognition comes from professor Berit Bae, professor Anne Lise Løvlie-Schibbye and Rammeplan for barnehagen (2017). The word «ros» / «praise» is not used in Rammeplan for barnehagen (2017), but recognition is a value of high purpose. The word «participation», in Norwegian: Medvirkning, is not a value in «Utrolige lærere», but is a value of high purpose in Lov om barnehager (2005) and Rammeplan for barnehagen (2017). The study also finds that the theories on recognition and participation that kindergardenteachers and -leaders states, that comes from Bae, Schibbye and Rammeplan for barnehagen (2017) are in contradistinction to «Utrolige lærere» / «Incredible teachers». The study also finds that the programme described in the book «Incredible teachers» has a low atandard in meeting the purpose and values described in «Lov om barnehager» (2005) and «Rammeplan for barnehagen» (2017) related to praise, recognition and participation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectAnerkjennelseen_US
dc.subjectRosen_US
dc.subjectMedvirkningen_US
dc.titleErfaringer med «De Utrolige Årene» utviklet av Carolyn Webster-Stratton. En kvalitativ undersøkelse, med fenomenologisk inngang, av barnehagelæreres og styreres forståelse av ros, anerkjennelse og medvirkning i tilknytning til programmet «De Utrolige Årene» og et kritisk inspirert blikk på i hvilken grad «De Utrolige Årene» kan være med på å støtte opp om samfunnsmandatet / formålet og verdigrunnlaget i Rammeplan for barnehagen (2017)en_US
dc.title.alternativeExperiences with «The Incredible Years» developed by Carolyn Webster-Stratton. A qualitativ study, with a phenomenological approach, of Kindergardenteachers and -leaders thoughts on praise, recognition and participation in relation to the programme «The Incredible Years» and a critical inspired look on in what standard «The Incredible Years» can meet the purpose and values in «Rammeplan for barnehagen» (2017)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber117en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel