Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrut, Lisbet
dc.contributor.authorLippestad, Jan Wilhelm
dc.contributor.authorMonkerud, Lars Chr.
dc.contributor.authorOlsen, Dorothy Sutherland
dc.contributor.authorNesje, Kjersti
dc.contributor.authorAamodt, Per O
dc.date.accessioned2021-10-26T10:47:08Z
dc.date.available2021-10-26T10:47:08Z
dc.date.created2021-09-08T11:06:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-14-07630-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2825642
dc.description.abstractI denne rapporten presenteres resultater fra følgeevalueringen av regjeringens satsing Kompetanseløft 2020. Evalueringen er gjennomført som et teamarbeid mellom forskere fra forskningsinstituttene SINTEF, NIBR og NIFU. Forskerne fra de tre instituttene har samarbeidet tett, men har fordelt ansvaret for de ulike arbeidspakkene mellom instituttene på bakgrunn av kompetansen. Oppdragsgiver har vært Helsedirektoratet avdeling Kommunale helse- og omsorgstjenester.en_US
dc.description.abstractDette er sluttrapport for følgeevalueringen av Regjeringens plan for faglig styrking av helse- og omsorgstjenestene i kommunene, Kompetanseløft 2020. Evalueringen viser at Kompetanseløft 2020, om enn ikke alene, har hatt betydning for en positiv faglig utvikling i sektoren. Det er forskjeller mellom fylkene og mellom små og store kommuner. Det kommunale kompetanse- og innovasjonstilskuddet er relevant og treffsikkert. Statsforvalterne er viktig i samhandlingen med kommunene. Stadig flere kommuner inngår i interkommunale samarbeid for å møte de utfordringene de står overfor. Samhandlingsreformen stiller krav til de kommunale helse- og omsorgstjenestene, og kommunene ser betydningen av å arbeide kontinuerlig og systematisk med rekruttering og kompetanse- og lederutvikling, og det er i gang en rekke samarbeidprosjekter mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten for å møte utfordringene. Store statlige program, som Kompetanseløft 2020, kan sees som et insitament som stimulerer kommunene til målrettet og systematisk arbeid, og der modellen for samfinansiering stat - kommune forplikter kommunene til også å sette av egne midler. Det kan tolkes som et "mykt" styringsinstrument fra statlig hold ved at slike planer og program, og der det følger med finansiering, definerer tiltak som skal løftes fram og gis prioritet. Kompetanseløft 2020 stimulerer også samarbeid mellom forvaltningsnivåer, ikke minst relasjonen Statsforvalter og kommunene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEFen_US
dc.relation.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774556
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHelsetjenesteren_US
dc.subjectOmsorgstjenesteren_US
dc.subjectVelferdstilbuden_US
dc.subjectKommunale velferdstjenesteren_US
dc.subjectKapasiteten_US
dc.subjectKompetanseen_US
dc.titleFølgeevaluering av Kompetanseløft 2020: Sluttrapporten_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1932356
dc.source.pagenumber80en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal