• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Familiebehandling
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Familiebehandling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Når hun har det bra, vet jeg at vi har lykkes som foreldre" Hvordan opplever foreldrene sin rolle når barnet begynner på skolen?

Jolma, Linda H S; Kjensbekk, Anne Lisbeth
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Jolma_Kjensbekk_SFB_2021.pdf (1.164Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2823875
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Familiebehandling [83]
Abstract
Dette er en kvalitativ studie basert på semistrukturerte intervju hvor vi utforsker overgangen fra barnehage til skole fra foreldrenes perspektiv.

Når vi møter foreldre i terapi, beskriver de ofte forskjellen på å være foreldre til et barnehagebarn og å være foreldre til et skolebarn.

Studien har en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming, og vi har følgende problemstilling:

Hvordan opplever foreldrene at familiesystemet og foreldrenes rolle endrer seg når barnet begynner på skolen?

Studien har intervjuer fra åtte mødre hvis barn startet på skolen i august 2020.

Det viser seg at respondentene har relativt likt syn på overgangen fra barnehage til skole når det gjelder samarbeid med, og informasjon fra skolen før barna starter på skolen i august. Vi ville høre om foreldrenes erfaringer og ressurser, samt å utforske om det var noen felles faktorer som gjorde at foreldrene mestret overgangen.

Vi erfarte at foreldrene savnet mer informasjon om skolen før barnet startet på skolen, og foreldrene brukte sin egen erfaring fra barndommen og skolegangen når de forberedte barna på skolestart.

Foreldrene har tillit til skolen, og er mer bekymret for barnas sosiale ferdigheter og venner enn de akademiske prestasjonene når barna går i 1. klasse. Foreldrene ønsker å være mer aktive i samarbeidet med skolen.

Når et barn begynner på skolen, påvirker det hele familien, både individuelt, relasjonelt og kontekstuelt.
Publisher
OsloMet-Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit