Fra intuisjon til teknologi : analyseverktøys rolle i organisatoriske læringsprosesser. En casestudie om digital eksplorering i et mediekonsern
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2823520Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg bruk av forretningsanalytiske verktøy og deres rolle i lys
av tradisjonelle modeller for organisatoriske læringsprosesser, som presentert av Crossan,
Lane og White (1999). På bakgrunn av norske mediebedrifters skifte fra satsing på
annonsedrevne forretningsmodeller til brukerbasert abonnentøkonomi har søk, lagring og
formidling av brukergenererte data blitt en sentral del av den redaksjonelle verdiskapningen
og videre forretningsutvikling for norske mediebedrifter.
I løpet av det siste tiåret har flere forskere og forfattere oppfordret til å bygge på og utvide
tradisjonelle teorier om organisatorisk læring (Crossan, Apaydin & Vera, 2011a; Jenkin, 2013,
s. 96), med sterk oppfordring om å integrere overlappende begreper mellom
kunnskapsledelse, absorberende kapasitet, dynamiske kapabiliteter og organisatorisk læring.
Vi følger denne anbefalingen i masteroppgaven, og lener oss på et omfattende teoretisk
grunnlag med støtte i 4I-modellen. Modellen konseptualiserer organisatorisk læring som en
dynamisk prosess i et spenn over individ-, gruppe-, og organisasjonsnivå, knyttet sammen
av intuisjons-, tolkning-, integrering-, og institusjonaliseringsprosesser samt feed-forward- og
feedback-prosesser. Vi bruker dette rammeverket for å identifisere, kategorisere og
analysere hvilken rolle analyseverktøy har i individuelle læringsrutiner, og hvordan
enkeltpersoner bruker denne teknologien i arbeidshverdagen.
Vi identifiserer tre utløsende mekanismer for informasjonsinnhenting: 1) strategisk, 2)
utvikling og 3) kooperativ. Vi identifiserer tre forhold for digital læring i tolkningsprosesser: 1)
kapasitet, 2) evne og 3) intensjon. Vi utdyper disse funnene i lys av to fagorienteringer, og
tilgjengeliggjøring av både verktøy og beslutningsmyndighet basert på forenkling og
videreutvikling av analyseverktøy. Vi identifiserer også barrierer knyttet til bruk av analytiske
verktøy og videreføring av innsikt i integrasjonsprosessen: 1) tekniske barrierer, 2) digital
navigasjon og 3) nærsynthet. Til slutt diskuterer vi strategiske implikasjoner for individenes
læringsrutiner: 1) tydelighet, 2) demokratisering og 3) ambidekstri. Oppgavens funn er basert
på ti intervjuer med redaksjonelle ledere, journalister, kommersielle ledere og
forretningsutviklere fra et norsk mediekonsern. This master’s thesis addresses the use of business analytic tools in light of traditional models
of organizational learning as presented by Crossan, Lane and White (1999). Proceeding from
Norwegian media corporations’ transfer from business models based on advertising to userbased
subscriptions, gathering, processing, and disseminating user-generated data has
become an important part of editorial value creation and business development.
Over the past decade several researchers and authors have urged that existing theories of
organizational learning (Crossan, Apaydin & Vera, 2011a; Jenkin, 2013, p. 96) can be built
upon and extended. They have further recommended more integration between overlapping
concepts of knowledge management, absorptive capacity, dynamic capabilities and
organizational learning. Therefore, in this thesis, we lean towards a comprehensive theoretical
basis, with basic support in the 4I-model. The model conceptualizes organizational learning
as a multi-level dynamic process, spanning the individual, group and organizational levels,
including intuiting, interpreting, integrating and institutionalizing processes, as well as feedforward
and feedback processes. We apply this framework to identify, categorize and analyze
which role analytics tools have in organizational learning cycles, and how individuals utilize
this technology in their working day.
We determined three triggering mechanisms for information foraging: 1) strategic, 2)
development and 3) cooperative, and three connections for learning processes in interpreting
processes: 1) capacity, 2) ability and 3) intention. We further elaborate these findings in light of
two identified domain orientations, and further distribution of tools and decision-making
authority based on simplification and development of analytic tools. We also identify barriers related to the use of analytic tools and the continuation of insight in the integrating process: 1)
technical barriers, 2) digital navigation and 3) myopia. Finally, we discuss strategic
implications on learning cycles: 1) clarity, 2) democratization and 3) ambidexterity in light of a
data-driven strategy.
The study's empirical findings are based on ten interviews with editorial managers, journalists,
commercial managers, and business developers of a Norwegian media group.