Bioingeniørstudenter som veiledere for sykepleiestudenter i venøs blodprøvetaking
Opheim, Helene Margrethe Storebø; Furuseth, May-Tove; Espe, Kristin Isabella Kirkengen; Hjeltnes, Bjarne; Hessevaagbakke, Elisabeth
Professional article
Published version

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2786549Utgivelsesdato
2021-08-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Introduksjon: Fokus i artikkelen er hva bioingeniørstudenter erfarer og vektlegger som medstudentveiledere i venøs blodprøvetaking for sykepleierstudenter. Metode: Kvalitativ metode med fokusgruppeintervju og skriftlig anonym evaluering. Resultater: Bioingeniørstudentene erfarte at de lærte mye ved å veilede sykepleiestudenter i venøs blodprøvetaking. I tillegg til økt bevissthet om veilederrollen, ble de også selv tryggere på venøs blodprøvetaking. Konklusjon: Kunnskap om både venøs blodprøvetaking og veiledning er viktig for hvordan bioingeniørstudentene utøver det medstudentbaserte studieopplegget. Det kommer frem at å veilede kan være krevende, og at det er viktig at lærerne er tilgjengelige. I tillegg åpner studieopplegget for at studenter kan bli kjent med hverandres helseprofesjonsutdanninger.