Hvordan brukes kommunikasjon som virkemiddel i nettverket Næring for klima?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2777409Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er kommunikasjon som virkemiddel i samarbeidet mellom offentlig og privat sektor. Det er benyttet en kvalitativ casestudie av klimasamarbeidet mellom Oslo kommune og byens næringsliv gjennom Næring for klima-nettverket for å gjennomføre klimastrategiens målsetninger. Dette fører til følgende problemstilling: Hvordan brukes kommunikasjon som virkemiddel i nettverket Næring for klima?
Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan kommunikasjon brukes som virkemiddel i samarbeidet mellom de involverte aktørene i Oslo strategien mot klimaendring.
Metode har vært en kvalitativt casedesign med teoridrevet tilnærming. Jeg har benyttet semistrukturerte forskningsintervjuer som datainnsamlingsmetode. Utvalget bestod av representanter fra Oslo kommune, samt virksomheter som er medlemmer i Næring for klima og i programkomitéen for nettverket. Totalt ble det gjennomført åtte intervjuer med ni informanter fra åtte forskjellige sektorer.
Funnene indikerer at kommunikasjon er et viktig virkemiddel som Oslo kommune bruker i samarbeidet om klima- og energistrategien for Oslo mot 2030. Studien setter lys på hvordan kommunikasjon kan utgjøre et nyttig middel for å styre virksomhetene i Oslo region å delta i Næring for klima, og å gjennomføre atferdsendringer. Informasjons- og kunnskapsutveksling, samt dialog er nøkkelord i samarbeidet. Resultatene inneholder noen interessante funn knyttet til målgruppen og kommunikasjonsprosessen, samt de ulike utfordringer i kommunikasjon. Oppgaven finner hvordan kommunikasjon brukes ekstern i organisasjoner for å dele inspirasjon og ideer, hvordan «støy» påvirker kommunikasjon, samt hvilken betydning har tillit i samarbeidet.
Studien belyser hvordan kommunikasjon brukes som virkemiddel i Næring for klima-nettverket, samt hvilke er de eventuelle utfordringer. Funnene i forskningen kan bidra til forbedring av måten kommunikasjon brukes i nettverker «Næring for klima», og kan være aktuelle for andre organisasjoner.