Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkåland, Børge
dc.contributor.authorKleiveland, Jostein
dc.date.accessioned2021-09-10T11:39:36Z
dc.date.available2021-09-10T11:39:36Z
dc.date.created2020-12-18T09:48:51Z
dc.date.issued2020-12-12
dc.identifier.issn1892-3364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775227
dc.description.abstractBakgrunnen for denne artikkelen er økende dokumentasjon av og fokus på læreres utsatthet for vold fra elever. Det synes som om det ikke skjer nok i praksis for å kunne støtte lærere som blir voldsutsatt. Problemsstillingen vi vil besvare er, hvordan lærere ivaretas etter voldsepisoder. I denne artikkelen vil vi presentere fire lærere som alle har blitt utsatt for vold og krenkelser. Dokumentanalyse ut fra en nyere mastergrad (Udnes, 2020) og fra ulike avisartikler (Lerø, 2020; Mejlænder, 2017, 2019; Sørbø, 2020a, 2020b) er grunnlaget for presentasjon av fire eksempler på lærere som er blitt voldsutsatt i undervisningssituasjoner. Dokumentanalysen indikerer at lærerne blir stående alene når de blir rammet av vold. Resultatet fra denne studien bør få betydning for en større vektlegging av hvordan læreres helse og trivsel kan ivaretas når vold fra elever rammer dem.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForlaget Skolepsykologien_US
dc.relation.ispartofseriesPsykologi i kommunen;Nr. 6 2020
dc.relation.urihttps://psykisk-kommune.no/fagartikkel/skolens-evne-til-a-ivareta-krenkede-larere/19.177
dc.subjectVolden_US
dc.subjectUtsattheten_US
dc.subjectVoldsproblematikken_US
dc.subjectVoldelige skoleeleveren_US
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectIvaretakelseen_US
dc.subjectForebyggende arbeiden_US
dc.titleSkolens evne til å ivareta krenkede lærereen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1861404
dc.source.journalPsykologi i kommunen (PIK)en_US
dc.source.issue6en_US
dc.source.pagenumber1-18en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel