Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWinger, Nina
dc.contributor.advisorOs, Ellen
dc.contributor.authorBaadstø, Vegar
dc.date.accessioned2021-09-02T09:31:46Z
dc.date.available2021-09-02T09:31:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772501
dc.description.abstractQuality in staff-child interactions and relations constitutes an important part of Early Childhood Education and Care (ECEC) (Kunnskapsdepartementet, 2017). While this is widely agreed upon, working with children in an ECEC-setting can be challenging on an emotional, organizational, and practical level. Demanding working conditions make it difficult for ECEC staff to interact with children in a satisfactory manner (Skoglund & Åmot, 2020; Whitaker, Dearth-Wesley & Gooze, 2015) In this master’s thesis I discuss how working didactically can help ECEC staff in bettering staff-child interaction and relations, especially in challenging situations. To have an informed discussion I have made use of relevant theories and research. I have also conducted my own field study in a Norwegian kindergarten. This master’s thesis has been qualitative in its execution. Its purpose has been increased understanding of how didactic work and quality in ECEC staff-child interaction and relations are connected. In my discussion I reach the following conclusions: • To affect staff-child interaction and relations in a qualitatively positive manner, didactic work needs to embody certain qualities. In short, the didactic work should be continually ongoing, as well as based in the everyday life of the ECEC institution. It requires a competent and committed staff group with an ability to critically reflect upon their practice. The staff group should be supported in systematizing their didactic work. Lastly, they should have a common understanding of the reasoning behind their way of working. • If they focus on how they can improve on what they offer as educators and caregivers, ECEC-staff can improve their ability to achieve high quality in staff-child interaction and relations.en_US
dc.description.abstractKvalitet i relasjoner og samspill mellom barn og ansatte i barnehagen er en viktig del av barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Mens det er bred enighet om dette, kan det å jobbe med barn i barnehage være utfordrende på et emosjonelt, organisatorisk og praktisk nivå. Krevende arbeidsforhold gjør det vanskelig å møte barn slik barnehageansatte ønsker, og kan skape negative samspillsspiraler (Skoglund & Åmot, 2020; Whitaker et al., 2015). I denne masteroppgaven drøfter jeg hvordan det å arbeide didaktisk kan hjelpe barnehageansatte med å forbedre relasjoner og samspill mellom dem og barna de har omsorg for, spesielt i utfordrende situasjoner. For å kunne ha en informert drøfting har jeg brukt relevant teori og forskning. Jeg har også gjennomført min egen feltstudie i en norsk barnehage. Masteroppgaven har vært et kvalitativt arbeid, og har hatt som hensikt å øke forståelse for hvordan didaktikk og relasjons- og samspillskvalitet mellom barnehageansatte og barn henger sammen. I løpet av drøftingen kommer jeg frem til følgende konklusjoner: • For at didaktisk arbeid skal påvirke relasjoner og samspill mellom barnehageansatte og barn på en kvalitativt positiv måte må det inneholde visse kvaliteter. Kort sagt så bør det didaktiske arbeid pågå som en kontinuerlig prosess gjennom barnehagehverdagen. Det bør forankres i barnehagehverdagen. Det krever en kompetent og engasjert personalgruppe med evne til å reflektere kritisk over sin praksis. Personalgruppen bør støttes i å systematisere det didaktiske arbeidet. Personalgruppen bør ha en felles forståelse av begrunnelsen bak arbeidsmåten deres. • Hvis barnehageansatte fokuserer på hva de kan tilby som pedagoger og omsorgspersoner kan de forbedre sine forutsetninger for å kunne oppnå høy kvalitet i relasjoner og samspill mellom dem selv og barna i barnehagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectDidaktikken_US
dc.subjectKvaliteten_US
dc.subjectRelasjoneren_US
dc.subjectSamspillen_US
dc.titleLevd didaktikk: å utforme en barnehagehverdag for ansatte og barnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber131en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Utviklingspsykologi: 265en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel