Demokratisk sett: Hvordan kan universelt utformet kunstformidling bidra til samfunnsmessig inkludering av mennesker med synshemninger? En undersøkelse av prosjektet Universell utforming av kunstsamlingen på OsloMet som eksempel på inkluderende formidlingskonsept for mennesker med synsnedsettelser
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2771541Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I masteroppgaven undersøker jeg universell utforming av kunstformidling som samfunnsmessig inkluderende praksis for mennesker med redusert synsevne. Undersøkelsen sentrerer seg rundt formidlingspilotprosjektet Universell utforming av kunstsamlingen på OsloMet, utviklet og gjennomført på OsloMet i samarbeid med Blindeforbundet i 2019-2021. Målet med prosjektet var å tilgjengeliggjøre en del av OsloMet sin kunstsamling til publikum med synsnedsettelse gjennom å utvikle et universelt utformet formidlingskonsept i samarbeid med fokusgruppen. Jeg ser analytisk på prosjektet og dets elementer, og undersøker på hvilke måter fasene og prosessene i Universell utforming av kunstsamlingen på OsloMet kan karakteriseres som samfunnsmessig inkluderende for mennesker med synsnedsettelse. For å svare på dette spørsmålet analyserer jeg prosjektet både fra politisk-filosofisk perspektiv ved bruk av Hannah Arendt og Gert Biesta sine demokratiske teorier, fra pedagogisk perspektiv gjennom sosiokulturell læringsteori og fra sosiopolitisk ståsted, hvor universell utforming betraktes som et humanistisk begrep.