• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Demokratisk sett: Hvordan kan universelt utformet kunstformidling bidra til samfunnsmessig inkludering av mennesker med synshemninger? En undersøkelse av prosjektet Universell utforming av kunstsamlingen på OsloMet som eksempel på inkluderende formidlingskonsept for mennesker med synsnedsettelser

Alexeeva, Anastasiya
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
alexeeva-mest2021.pdf (1.007Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2771541
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • TKD - Master i Estetiske fag [238]
Abstract
I masteroppgaven undersøker jeg universell utforming av kunstformidling som samfunnsmessig inkluderende praksis for mennesker med redusert synsevne. Undersøkelsen sentrerer seg rundt formidlingspilotprosjektet Universell utforming av kunstsamlingen på OsloMet, utviklet og gjennomført på OsloMet i samarbeid med Blindeforbundet i 2019-2021. Målet med prosjektet var å tilgjengeliggjøre en del av OsloMet sin kunstsamling til publikum med synsnedsettelse gjennom å utvikle et universelt utformet formidlingskonsept i samarbeid med fokusgruppen. Jeg ser analytisk på prosjektet og dets elementer, og undersøker på hvilke måter fasene og prosessene i Universell utforming av kunstsamlingen på OsloMet kan karakteriseres som samfunnsmessig inkluderende for mennesker med synsnedsettelse. For å svare på dette spørsmålet analyserer jeg prosjektet både fra politisk-filosofisk perspektiv ved bruk av Hannah Arendt og Gert Biesta sine demokratiske teorier, fra pedagogisk perspektiv gjennom sosiokulturell læringsteori og fra sosiopolitisk ståsted, hvor universell utforming betraktes som et humanistisk begrep.
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet
Series
MEST;2021

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit