Observasjon/rekomposisjon: Om sanselige oversettelsesmuligheter i byrommet
Abstract
Gjennom oppgaven utforsker jeg alternative, estetiske muligheter for forandring i dagens byrom - et byrom hvor brukere oppfattes som passive forbrukere og som aktive produsenter av sine liv. En bevisstgjøring av sanselige erfaringer som politiske muligheter, presenteres som nyttig for å bryte opp etablerte sannheter og å rekomponere perseptuelle perspektiver i prosessen med å danne nye forestillinger. Gjennom dette utforskes sanselighetens potensiale og mulighet til å gi rom for mer aktive og medskapende innbyggere.
Utforskingen starter med rytmeanalytiske observasjoner av gatemusikanters opptredener, med fokus på hvordan disse veves sammen med omgivelsene og avslører strukturelle forhold i byrommet. Med observasjonene inviterer jeg til å se hverdagslivet som en indikasjon på noe større. Gatemusikantene forstås som frigjorte tilskuere heller enn underholdere i byrommet; som om opptredenene deres er omskrivinger av omgivelsene og ikke utvendige forestillinger for forbipasserende. Ved at de observerer og forestiller seg eller aktualiserer et frigjort rom med utgangspunkt i et rom de tas for gitt i, avslører de byen som noe mer performativt enn et markedsstyrt kammer vi beveger oss innenfor. Samtidig indikerer de hvordan vi distraheres fra å legge merke til dette. Slik utpekes og utfordres politiske implikasjoner om hvem eller hva som ser eller synes i byen, og hvilke hensikter de har eller hva som legitimerer deres posisjon. Byen blir et mulig fellesskap hvor vi er observatører og oversettere, med evne til å stadig skrive om byen for oss selv.
Målet mitt er å øke forståelsen for hvordan sanselige dimensjoner av byrommet endres ut fra vår perseptuelle tilstedeværelse i det, gjennom en kunstnerisk og etnografisk tilnærming til rommets performativitet. Parallelt forsøker jeg å oppnå en større forståelse for sanselighetens potensiale i meningsskapende prosesser. Jeg følger en abduktiv forskningslogikk og definerer prosjektet som performativt og sensorisk. Oppgaven resulterer i en todelt avhandling. Den presenteres som et praksisledet skriftlig arbeid, så vel som et kunstnerisk arbeid bestående av en lydskulptur, en video og en rekke décollager.