Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSpetalen, Halvor
dc.contributor.authorMobråten, Kaia
dc.contributor.authorBakken, Roger
dc.contributor.authorKarstensen, Steinar
dc.contributor.authorHavreberg, Solveig
dc.contributor.authorDahlback, Jorunn
dc.contributor.authorIversen, Ingvild
dc.contributor.authorRøsten, Line
dc.contributor.authorHoltet, Jon Ingar
dc.contributor.authorHolt, John
dc.date.accessioned2021-06-29T12:20:29Z
dc.date.available2021-06-29T12:20:29Z
dc.date.issued2021-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762359
dc.description.abstractI 2017 ble en ny overordnede del av læreplanverket for grunnopplæringen i norsk skole vedtatt. Denne delen utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf og de overordnede prinsippene for grunnopplæringen. Den overordnede delen inneholder også tre tverrfaglige temaer som skal svare på aktuelle samfunnsutfordringer som krever engasjement og innsats fra enkeltmennesker og fellesskapet i lokalsamfunnet, nasjonalt og globalt. Dette er temaene «Folkehelse og livsmestring», «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling». I denne rapporten er fokuset rettet mot temaet «bærekraftig utvikling» som beskrives slik: Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. Bærekraftig utvikling handler om å verne om livet på jorda og å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine behov. En bærekraftig utvikling bygger på forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. Menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt. Gjennom arbeid med temaet skal elevene utvikle kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. Elevene skal få forståelse for at handlingene og valgene til den enkelte har betydning. Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Elevene skal lære om sammenhengen mellom de ulike aspektene ved bærekraftig utvikling. Teknologi har betydelig innvirkning på menneske, miljø og samfunn. Teknologisk kompetanse og kunnskap om sammenhengene mellom teknologi og de sosiale, økonomiske og miljømessige sidene ved bærekraftig utvikling står derfor sentralt i dette temaet. Teknologiutvikling kan bidra til å løse problemer, men kan også skape nye. Kunnskap om teknologi innebærer en forståelse av hvilke dilemmaer som kan oppstå ved bruk av teknologi, og hvordan disse kan håndteres (Udir, u. å.).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.titleBærekraft i yrkesopplæringen: Rapport fra en spørreundersøkelse om hvordan elever i yrkesopplæringen vektlegger bærekraft i skoleopplæring og yrkesutøvelseen_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel