• Estetiske læringsprosesser brukt i tilpasset opplæring på småskoletrinnet 

      Ramton, Aase Marit T. Sørum (Psykologi i kommunen;Nr. 4 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Alle elever har lovfestet rett til tilpasset opplæring (Opplæringslova, 1998, § 1–3). I en smal tilnærming til tilpasset opplæring vil utfordringene tilpasses enkeltelevene. Ved å tilrettelegge for varierte sanseerfaringer ...
    • Hvordan kan naturfagundervisningen tilrettelegges bedre for elever med stort læringspotensial? 

      Ramton, Aase Marit T. Sørum; Kværnum, Hilde; Lindstrøm, Christine (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Norsk skole har som mål å tilby tilfredsstillende læringsutbytte av ordinær tilpasset opplæring med et godt sosialt miljø for alle elever. Dette inkluderer elever med stort læringspotensial. Disse elevene har behov for ...
    • PP-tjenesten som inkluderingsagent: retorikk eller handling? 

      Fasting, Rolf Bjarne; Breilid, Nils (Psykologi i kommunen;Nr. 3 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-06-04)
      I artikkelen retter vi oppmerksomhet mot inkludering som en grunnleggende premiss for PP-tjenestens arbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling. Utredninger og rapporter hevder at PP-tjenesten i hovedsak retter ...
    • Skolens evne til å ivareta krenkede lærere 

      Skåland, Børge; Kleiveland, Jostein (Psykologi i kommunen;Nr. 6 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-12)
      Bakgrunnen for denne artikkelen er økende dokumentasjon av og fokus på læreres utsatthet for vold fra elever. Det synes som om det ikke skjer nok i praksis for å kunne støtte lærere som blir voldsutsatt. Problemsstillingen ...