• ECEC Teachers’ Reported Practices and Attitudes Toward Read-Alouds in Nordic Multilingual Classrooms 

      Hofslundsengen, Hilde Christine; Magnusson, Maria; Norling, Martina; Tjäru, Sofie; Hjetland, Hanne Næss; Alatalo, Tarja (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This study investigated teachers’ self-reported read-aloud practices in multilingual early childhood education and care (ECEC) classrooms in Finland, Norway, and Sweden. A total of 170 ECEC teachers participated in a survey ...
    • Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin? 

      Bjørkvold, Tuva; Øgreid, Anne Kristine; Svanes, Ingvill Krogstad (Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 8 | Nr. 1 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-16)
      Våren 2020 hadde norske elever hjemmeskole som et resultat av covid-19-pandemien. Denne artikkelen bygger på 203 tekster om hjemmeskolen skrevet av elever på barnetrinnet i denne perioden. I artikkelen undersøker vi hva ...
    • Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+) 

      Stokke, Ruth Seierstad; Giæver, Tonje Hilde; Røed, Dag Freddy (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      «Å skrive seg til lesing med digital lydstøtte» (STL+) som metode for skriveopplæring har fått fornyet aktualitet med økt tilgang til digitale enheter i norsk skole. STL+ framstilles som en sam- mensatt pedagogisk metode ...