Blar i Publikasjoner fra Cristin på forfatter "Lafton, Tove"
-
Aktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiser
Lafton, Tove; Laski, Alona Krieken (UNIPED;Årgang 44, nr. 2-2021,, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-16)Artikkelen undersøker om et dramaturgisk perspektiv kan utvide forståelsen av aktiv læring i høyere utdanning. Både dramaturgen og lærerutdanneren har som arbeidsoppgave å aktivere et faglig innhold slik at handlinger, ... -
Children’s Vulnerability to Digital Technology within the Family: A Scoping Review
Lafton, Tove; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Kapella, Olaf; Sisask, Merike; Zinoveva, Liudmila (Peer reviewed; Journal article, 2023)Children today experience digital engagement from a young age, and information and communication technology (ICT) use impacts how the family, seen as a social–relational structure or network of two or more people, communicates ... -
Har «øyeblikkets pedagogikk» fortsatt en plass i barnehagen?
Lafton, Tove; Hauge, Heidi (Nordisk Barnehageforskning;, Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen undersøker vi hvordan barnehagelærerens rom til å lytte, og kraft til å fokusere på de barna som er til stede her og nå, kan aktiveres, og om et begrep som «øyeblikkets pedagogikk» har en plass i barnehagen. ... -
Parental mediation and children’s digital well-being in family life in Norway
Lafton, Tove; Janniche Elisabeth Broch, Wilhelmsen; Holmarsdottir, Halla Bjørk (Peer reviewed; Journal article, 2024)Because children are introduced to digital technology at an early age, their digital skills are influenced by digital learning and well- being in everyday life. This article examines how family values may influence ...