• Effekt- og følgeevaluering av Lindesneslosen 

      Bernstrøm, Vilde Hoff; Frøyland, Kjetil; Spjelkavik, Øystein (AFI FoU-resultat 2015, Report, 2015)
      Prosjektet har som sin viktigste målgruppe ungdom som står i fare for å falle ut av utdanning eller jobb, eller som kanskje allerede har gjort det. Prosjektet og dets samarbeidspartnere skal sørge for at ungdommen får ...
    • Effekt- og følgeevaluering av Lindesneslosen 

      Frøyland, Kjetil; Spjelkavik, Øystein (AFI FoU-resultat 2017:01, Research report, 2017)
      «Lindesneslosen» er et prosjekt (2014 – 2017) som prøver ut Supported Employment (SE) i skolen med ambisjon om å redusere unge menneskers utenforskap og frafall fra skole og arbeid i Lindesnes­regionen. Målgruppa er ungdom ...
    • Forsøk med NAV-veileder i videregående skole 

      Schafft, Angelika; Mamelund, Svenn-Erik (AFI-Rapport 2016:04, Report, 2016)
      «Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket Steen, Arild Henriktet i 2013 i tre fylker og ble deretter trinnvis utvidet ...
    • Inkludering av unge i skole, arbeid og samfunn – en sammenstilling av kunnskap fra nordisk forskning 

      Frøyland, Kjetil; Ballo, Jannike. G; Anne, Leseth; Talieh, Sadeghi; Abdelzadeh, Ali; Anvik, Cecilie. H; Alecu, Andreea. I; Einarsdóttir, Margrét; Gaini, Firouz; Görlich, Anne; Julkunen, Ilse; Larsen, Christina V. L. (Rapport;2022:02, Report, 2022-03-10)
      Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI) ved OsloMet fikk høsten 2019 i oppdrag fra AID og Nordisk Ministerråd å utarbeide en kunnskapssammenstilling av relevant nordisk forskningslitteratur om utsatte unge, utenforskap ...
    • Lindesneslosen – Sluttrapport 

      Frøyland, Kjetil; Spjelkavik, Øystein; Bernstrøm, Vilde Hoff; Ballo, Jannike Gottschalk; Frangakis, Maria (AFI Rapport;2020:11, Research report, 2020-12)
      Målgruppa for utviklingsprosjektet Lindesneslos (2014–2017) var ungdom bosatt i Lindesnesregionen som hadde droppet ut av jobb eller utdanning, eller som stod i fare for å gjøre det. Hovedmålet var å utvikle tilnærminger ...
    • NAVs samarbeid med fylkeskommunen i Ny GIV-Oppfølgingsprosjektet 

      Schafft, Angelika; Maximova-Mentzoni, Tatiana (AFI Rapport 2015:14, Report, 2015)
      Arbeidsforskningsinstituttet har evaluert NAVs oppfølgingsinnsats mot ungdom med rett til videregående opplæring, nærmere bestemt NAVs rolle i Ny GIV-Oppfølgingsprosjektet (2011 til 2013). Oppfølgingsprosjektet har vært ...
    • Oppfølging av ungdom i NAV 

      Maximova-Mentzoni, Tatiana; Frøyland, Kjetil (AFI Rapport 2016:01a, Report, 2016)
      Dette heftet er bestilt fra Arbeids- og velferdsdirektoratet for å gi lett tilgjengelig kunnskap til ansatte i NAV. Målet er å gi konkrete råd og tips for oppfølging av unge som står i fare for å falle utenfor. Vi håper ...
    • Sosialt arbeid og oppfølging av utsatt ungdom i NAV 

      Frøyland, Kjetil; Maximova-Mentzoni, Tatiana; Fossestøl, Knut (AFI Rapport 2016:01, Research report, 2016)
      Arbeidsforskningsinstituttet fikk høsten 2011 i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å evaluere et pågående utviklingsarbeid knyttet til oppfølging av utsatt ungdom i NAV i 13 ulike prosjektområder. Fra 2012 kom to ...
    • Ungdom i Ny sjanse 

      Frøyland, Kjetil; Neumann, Cecilie Basberg (AFI Rapport 2012:6, Report, 2012)
      Ny sjanse er en forsøksordning i et utvalg kommuner og bydeler hvor formålet er å prøve ut ulike metoder for å få innvandrere over i arbeid eller utdanning. Rapporten er skrevet av Kjetil Frøyland og Neumann, Cecilie Basberg ...
    • Unge mottakere av tiltakspenger 

      Drange, Ida; Frøyland, Kjetil; Mamelund, Svenn-Erik (AFI Rapport 2015:3, Research report, 2015)
      I den senere tid har unge mottakere av stønad ved tiltaksdeltakelse og deres tilpasning til arbeid og utdanning vært et politisk aktuelt tema. På den ene siden har det blitt hevdet at stønaden bidrar til at unge trekkes ...