Blar i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) på forfatter "Finne, Joakim"
-
Arbeids- og velferdstjenestene: En forenklet kunnskapsoversikt over arbeidsinkluderingssystemet
Sadeghi, Talieh; Thørrisen, Mikkel M.; Bråthen, Magne; Finne, Joakim; Fossestøl, Knut; Skarpaas, Lisebet Skeie; Karlsen, Elisabeth; Ødemark, Ingjerd L. (AFI-rapport;2023:19, Research report, 2023-11)Denne rapporten er en forenklet kunnskapsoversikt over arbeids- og velferdstjenestene med et fokus på arbeidsinkludering. Oversikten gir en fremstilling over temaer det forskes på, forskningens omfang og utvikling, ... -
Arbeids- og velferdstjenestene: Protokoll for en forenklet kunnskapsoversikt
Sadeghi, Talieh; Thørrisen, Mikkel M.; Fossestøl, Knut; Finne, Joakim; Skarpaas, Lisebet Skeie; Bråthen, Magne; Karlsen, Elisabeth; Ødemark, Ingjerd L. (AFI-notat;2023:04, Working paper, 2023-06)Foreliggende protokoll er første leveranse i prosjektet Forenklet kunnskapsoversikt over arbeids- og velferdstjenestene. Protokollen gir en detaljert oversikt over hvordan kunnskapsoversikten skal gjennomføres, herunder ... -
Collaborative mental health treatment: current practices among mental health providers in Norway
Finne, Joakim; Skyberg, Henriette Lund; Kjelling Skagseth, Synne Marit; Holt, Karin (Peer reviewed; Journal article, 2023)The objective of this study is to examine the frequency of collaboration among mental health providers´ and assess perceptions of whether collaborative practices have an impact on the help that patients receive during ... -
Comparing digital to traditional follow-up in the Norwegian Labour and Welfare Administration: A youth perspective on trust and satisfaction
Sadeghi, Talieh; Finne, Joakim; Løberg, Ida Bring; Bakkeli, Vidar; Thørrisen, Mikkel Magnus (Peer reviewed; Journal article, 2023)Public employment services are increasingly becoming digital. Previous literature has highlighted potential and intersectional risks associated with digitalizing these services. To address this, the current study explores ... -
Evaluering av forsøk med to-språklig undervisning
Finne, Joakim; Høydal, Øyunn Syrstad (AFI-rapport;2024:03, Report, 2024-01-19)Prosjektets hovedmål har vært å evaluere et forsøk med tospråklig undervisning i VG 1 på tre videregående skoler i Viken fylke. Dette er et tilbud der elevene får undervisning på engelsk i fag som samfunnsfag, naturfag og ... -
Evidensbasert praksis - et veiskille i sosialt arbeid
Finne, Joakim; Malmberg-Heimonen, Ira (Peer reviewed; Journal article, 2023)Blant forskere og praktikere har det de siste tiårene vært et økende søkelys på evidensbasert praksis (EBP) i sosialt arbeid. EBP vært gjenstand for omfattende kritikk, blant annet har forskere og sosialarbeidere hevdet ... -
Familiepartner – Midtveisrapport
Tøge, Anne Grete; Pedersen, Eirin; Finne, Joakim (AFI-notat;2023:05, Working paper, 2023-06)Familiepartner er et tiltak i barnevernet, utviklet i samarbeid mellom SOS-barnebyer, OsloMet og tre kommuner. Tiltaket blir prøvd ut i Lillehammer, Øvre Eiker og Larvik. OsloMet har bidratt i utformingen av tiltaket, og ... -
The framing of educational digitalization: A scoping review of empirical studies
Høydal, Øyunn Syrstad; Finne, Joakim; Malmberg-Heimonen, Ira (Peer reviewed; Journal article, 2024)The aim of this scoping review is to systematically inves- tigate the framing of European empirical research on digi- talization for teaching and learning in the classroom within primary and secondary school (K-12/K-13). ... -
Mental health professionals’ expectations and efforts to include employment for people with moderate to severe mental illness in treatment settings
Finne, Joakim; Karin, Holt (Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Predictors of satisfaction with digital follow-up in Norwegian Labor and Welfare Administration: A sequential mixed-methods study
Finne, Joakim; Sadeghi, Talieh; Bring Løberg, Ida; Bakkeli, Vidar; Sehic, Belma; Thørrisen, Mikkel Magnus (Peer reviewed; Journal article, 2023)This study examines predictors of satisfaction with digital follow-up among young people in the Norwegian Labor and Welfare Administration (NAV). A total of 1195 young employment seekers were recruited across Norway. ... -
A scoping review of school leadership practices in Lesson Study
Borg, Elin; Finne, Joakim (Peer reviewed; Journal article, 2024)There is growing interest in the value of teacher–learning communities for practice improvement. Lesson Study is an approach to build capacity, strengthen professional communities among teachers, and improve teaching. ...