• Alkoholforebygging fra ung til ung 

      Moshuus, Geir (NOVA Rapport 16/05, Report, 2005)
      Denne rapporten er en evaluering av Juventes rusforebyggende prosjekt "FRISTIL" hvor niendeklassinger over hele landet går på intensive kurs over fire dager. Etter selv å ha vært på kurs drar deltakerne tilbake til skolen ...
    • Arbeidsgiveres inkluderingspraksiser. Hva kjennetegner arbeidsgivere som ønsker å rekruttere unge med psykiske helseproblemer og «hull i CV-en»? 

      Vedeler, Janikke Solstad; Evensen, Miriam; Ugreninov, Elisabeth; Haug, Are (NOVA Notat 1/18, Notat, 2018)
      Dette notatet er første delrapportering fra prosjektet «Modeller for beste og neste inkluderingspraksiser mellom arbeidsgivere og NAV». Notatet belyser hva som kjennetegner arbeidsgivere som ønsker å rekruttere unge med ...
    • Barn og unge rapporterer til FN om rettighetene sine 

      Sandbæk, Mona; Einarsson, Jona Hafdis (NOVA Rapport 2/08, Report, 2008)
      Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Barne- og likestillingsdepartementet. Norges fjerde rapport til FN om oppfølgingen av barnekonvensjonen leveres våren 2008. Norske myndigheter ønsket å videreformidle barn og ...
    • Behovsstyrt samarbeid - holder det? 

      Sletten, Mira Aaboen; Sandberg, Nina (NOVA Rapport 16/03, Report, 2003)
      Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk ...
    • Boligetablering i Oslo og Akershus 

      Sandlie, Hans Christian; Gulbrandsen, Lars (NOVA Rapport 23/03, Report, 2003)
      Rapporten omhandler ungdoms boligetablering i Oslo og Akershus. Det antas ofte at høye boligpriser gjør det vanskeligere for ungdom å etablere seg i Oslo-området enn andre steder i landet. Data fra den siste levekårsundersøkelsen ...
    • En digital barndom. 

      Kaare, Birgit Hertzberg; Heim, Jan; Brandtzæg, Petter Bae; Endestad, Tor (NOVA Rapport 1/04, Report, 2004)
      Denne rapporten er et resultat av prosjektet "En digital barndom" (2002-2004) som er finansiert av Velferdsprogrammet i Norges forskningsråd. Rapporten beskriver funn fra en større spørreundersøkelse om hvordan norske ...
    • Evaluering av Aktiv i Re 

      Mathisen, Anders S. (NOVA Notat 6/08, Notat, 2008)
      Re kommune ønsket å evaluere det forebyggende barne- og ungdomsarbeidet i kommunen. I den forbindelse fikk NOVA i oppdrag å evaluere tiltaket "Aktiv i Re" (AiRe). I dette notatet har vi på bakgrunn av feltobservasjoner og ...
    • Evaluering av «Idrett for alle i Oslo». Kartleggingsrapport 2020 

      Solstad, Gerd Marie; Bakken, Anders (2020;8, Research report, 2020)
      Satsingen «Idrett for alle i Oslo» ble startet av Oslo Idrettskrets i 2018 med mål om økt og mer mangfoldig idrettsdeltakelse blant barn og unge. I denne rapporten kartlegger vi utgangspunktet for idrettssatsingen som NOVA ...
    • Felles fokus: En stuide av skolemiljøprogrammer i norsk skole. 

      Eriksen, Ingunn Marie; Hegna, Kristinn; Bakken, Anders; Lyng, Selma Therese (NOVA Rapport 15/14, Report, 2014)
      Dette er første rapport fra prosjektet «En studie av elevenes psykososiale miljø». Målet er dels å gi en uavhengig vurdering av effektstudiene av antimobbe- og læringsmiljøprogrammer i norsk skole, dels å analysere bruken ...
    • Forebygging av problematferd blant ungdom 

      Helland, Håvard (NOVA Rapport 17/98, Report, 1998)
      Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Akerhus fylkeskommune. Rapporten gir en omfangsrik gjennomgang av nyere forskningslitteratur knyttet til forebygging av ulike typer problematferd blant ungdom, det vil si vold, ...
    • Framgangsrike skoler under Kunnskapsløftet 

      Bakken, Anders; Seippel, Ørnulf (NOVA Notat 10/12, Notat, 2012)
      Reformen Kunnskapsløftet ble innført i hele grunnopplæringen fra 2006. Målet med notatet er å undersøke hva som kjennetegner skoler som etter at reformen har fått virke noen år, har hatt resultatmessig framgang. Analysene ...
    • Fritidsklubber i det lokale folkehelsearbeidet. Sluttrapport 

      Seland, Idunn; Andersen, Patrick Lie; Eriksen, Ingunn Marie (NOVA Rapport;1:2021, Research report, 2021)
      Tre av ti norske ungdommer i alderen 13-16 år går regelmessig på fritidsklubb eller ungdomshus, og bare den organiserte idretten er mer populær som fritidsaktivitet for denne aldersgruppen. Denne rapporten viser at ...
    • Hvordan har ungdom, ungdomskultur og ungdomsarbeid blitt påvirket av pandemien? 

      Bøhler, Kjetil Klette; Huang, Lihong (NOVA-notat;7: 2021, Report, 2021)
      Denne forskningsrapporten undersøker hvordan ungdom, ungdomskultur og ungdomsarbeid har blitt påvirket av pandemien med utgangspunkt i kvalitative intervjuer, spørreskjemadata og en litteraturstudie av eksisterende forskning ...
    • Idrettens posisjon i ungdomstida. Hvem deltar og hvem slutter i ungdomsidretten? 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport;2/19, Research report, 2019)
      Denne rapporten handler om hvem som rekrutteres til ungdomsidretten, og hvem som slutter med organisert idrett i løpet av ungdomsårene. Rapporten tar også for seg forholdet mellom trening i den organiserte idretten og ...
    • Idrettens sosiale posisjon i ungdomstiden 

      Ukjent forfatter (Kort oppsummert;3, Working paper, 2018)
      Ungdatasenteret ved NOVA og Norges idrettshøgskole har inngått et langsiktig samarbeid for å få mer kunnskap om ungdoms idrettsdeltakelse. Målet er å få vite mer om hva slags posisjon og status idretten har blant dagens ...
    • Idrettsdeltakelse blant ungdom – før, under og etter koronapandemien 

      Bakken, Anders; Strandbu, Åse (NOVA Rapport;4: 2023, Report, 2023)
      Denne rapporten har to siktemål: Det ene er å gi en oppdatert beskrivelse av ungdoms treningsvaner og deltakelse i idrett. Hvor ofte trener ungdom på ulike arenaer - i idrettslag, på treningsstudio, på egen hånd og på mer ...
    • Innvandrerungdom - marginalisering og utvikling av problematferd 

      Øia, Tormod (NOVA Rapport 3/00, Report, 2000)
      11 425 Oslo-ungdommer i alderen 14-17 år deltok våren 1996 i ungdomsundersøkelsen i Oslo (Ung i Oslo 1996). Blant disse var det et stort antall ungdommer med innvandrerbakgrunn. Målet med denne rapporten er å analysere ...
    • Kjærlighetens og autoritetens kulturelle koder 

      Hennum, Nicole (NOVA Rapport 19/02, Report, 2002)
      I rapporten gjøres de kulturelle kodene for dagens norske foreldreskap eksplisitt ved å sette søkelys på kjærlighetens og autoritetens kulturelle koder i ungdomstiden. Viktige problemstillinger er: Hva består kjærlighets- ...
    • Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. Delrapport 1: Kunnskapsoppsummering og konstruksjon av elevers erfaringskontekst 

      Ljunggren, Jørn; Wollscheid, Sabine; Andersen, Patrick Lie; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NOVA notat;2023: 2, Report, 2023)
      Notatet presenterer et grunnlagsarbeid som er gjort til prosjektet Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. Dette består for det første av en innledende kunnskapsoppsummering av pandemiens ...
    • Makt og avmakt i samarbeidet mellom hjem og skole. 

      Nordahl, Thomas (NOVA Rapport 13/03, Report, 2003)
      Rapporten omhandler samarbeidet mellom hjem og skole, og er utarbeidet innenfor evalueringen av Reform 97. Undersøkelsen bygger både på kvantitative og kvalitetive data der skoleledere, lærere og foreldre har vært informanter. ...