Blar i Velferdsforskningsinstituttet (NOVA) på emneord "Skole"
Viser treff 1-20 av 31
-
Barn og unges levekår og velferd
(NOVA Rapport 1/02, Report, 2002)Denne rapporten er utarbeidet av Mona Sandbæk ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) på oppdrag av Norske Kvinners Sanitetsforening (N.K.S.). Den inneholder en oversikt over kunnskap om ... -
Behovsstyrt samarbeid - holder det?
(NOVA Rapport 16/03, Report, 2003)Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk ... -
Dette er jo bare en husmorjobb
(NOVA Rapport 17/03, Report, 2003)De siste tiårene har vi sett en veritabel revolusjon i kvinners utdanningsnivå og deltakelse i arbeidslivet i Norge. Hva som forstås som "det gode liv" for kvinner er ikke det samme nå som det tidligere var. Likevel er ... -
En digital barndom.
(NOVA Rapport 1/04, Report, 2004)Denne rapporten er et resultat av prosjektet "En digital barndom" (2002-2004) som er finansiert av Velferdsprogrammet i Norges forskningsråd. Rapporten beskriver funn fra en større spørreundersøkelse om hvordan norske ... -
Ett års gratis barnehage - hvilke konsekvenser har det for overgangen til skolen?
(NOVA Rapport 7/03, Research report, 2003)Barna som deltok i forsøket med gratis barnehage for fire- og femåringer i bydel Gamle Oslo er nå begynt på skolen. Denne rapporten gjør rede for hvordan samarbeidet mellom skolen og familiene som mottok tilbudet fungerer. ... -
Felles fokus: En stuide av skolemiljøprogrammer i norsk skole.
(NOVA Rapport 15/14, Report, 2014)Dette er første rapport fra prosjektet «En studie av elevenes psykososiale miljø». Målet er dels å gi en uavhengig vurdering av effektstudiene av antimobbe- og læringsmiljøprogrammer i norsk skole, dels å analysere bruken ... -
Framgangsrike skoler under Kunnskapsløftet
(NOVA Notat 10/12, Notat, 2012)Reformen Kunnskapsløftet ble innført i hele grunnopplæringen fra 2006. Målet med notatet er å undersøke hva som kjennetegner skoler som etter at reformen har fått virke noen år, har hatt resultatmessig framgang. Analysene ... -
Gratis barnehage for alle femåringer i bydel Gamle Oslo
(NOVA Rapport 3/02, Report, 2002)I denne rapporten presenteres resultatene av NOVAs evaluering av forsøket med gratis barnehage for alle femåringer i bydel Gamle Oslo. Oppdraget er initiert og finansiert av Barne- og familiedepartementet. Forsøket startet ... -
Kompetanse- og utdanningsbehov innenfor trygde- og arbeidsmarkedsetaten
(NOVA Rapport 11/02, Research report, 2002)Det stilles stadig høyere krav til utdannelse i arbeidslivet. Dette gjelder også for offentlig forvaltning. Hvordan man kan sikre kvalifisert personell, er en stor utfordring både for etatene og for utdanningssystemet. ... -
Kunnskapsstatus (1990–2010): Forskning om etnisk diskriminering av barn og unge
(NOVA Rapport;2011:08, Research report, 2011-02)Hensikten med dette prosjektet har vært å gå gjennom og lage en oversikt over forskningsbasert kunnskap om etnisk diskriminering av barn og unge i Norge, og å identifisere områder der det er behov for mer forskning. Arbeidet ... -
Makt og avmakt i samarbeidet mellom hjem og skole.
(NOVA Rapport 13/03, Report, 2003)Rapporten omhandler samarbeidet mellom hjem og skole, og er utarbeidet innenfor evalueringen av Reform 97. Undersøkelsen bygger både på kvantitative og kvalitetive data der skoleledere, lærere og foreldre har vært informanter. ... -
Med hjelp fra barnevernet. En registerstudie av skolegang, tiltak og meldinger
(NOVA Notat 3/17, Notat, 2017)Barnevernets oppgave er å sikre barn og unges oppvekstsvilkår. Da er det viktig at barnevernet når dem som trenger hjelp og legger til rette for et godt liv. Notatet sammenfatter resultater fra artikler om slike tema. ... -
Minoritetsspråklig ungdom i skolen
(NOVA Rapport 15/03, Report, 2003)Rapporten gir oppdatert kunnskap om minoritetsspråklige elevers situasjon i ungdomsskolen og videregående opplæring. Det sentrale siktemålet er å studere elevenes karakterer. Samtidig vies elevenes skoletilpasning og deres ... -
Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV. Sluttrapport fra en kartleggingsstudie
(NOVA Rapport 1/15, Report, 2015)I 2011 satte Regjeringen i gang Ny GIV, et treårig prosjekt for å øke gjennomføringen i videregående opplæring. Oppfølgingsprosjektet var ett av satsingsområdene, og målet har vært å styrke innsatsen overfor ungdom som er ... -
Samarbeid mellom hjem og skole - en kartleggingsundersøkelse
(NOVA Rapport 8/00, Report, 2000)Undersøkelsen er gjennomført i åtte kommuner i fylkene Nordland og Oppland, der Nordahl leder et utviklingsprosjekt hvor man i løpet av en treårsperiode skal prøve ut et nytt helhetlig system for informasjonsformidling. ... -
Det skal ikke stå på viljen - utdanningsplaner og yrkesønsker blant Osloungdom med innvandrerbakgrunn
(NOVA Rapport 8/01, Research report, 2001)Temaet i denne rapporten er ungdom med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn i Oslo og deres planer for framtida. Studien viser at ungdom med innvandrerbakgrunn i større grad planlegger å ta høyere utdanning enn ungdom med norsk ... -
Skoleprestasjoner til barn med særboende foreldre
(NOVA Rapport 18/05, Report, 2005)Elever som har foreldre som ikke bor sammen (såkalt særboende foreldre), gjør det gjennomsnittlig dårligere på skolen enn andre elever. Hva er årsaken til dette? Hvilke mekanismer gjør at foreldrenes samlivsvalg virker inn ... -
"Det tenner en gnist". Evaluering av valgfagene på ungdomstrinnet
(NOVA Rapport 2/15, Report, 2015)Norske myndigheter har de senere årene satt i verk flere satsinger i grunnopplæringen som skal bidra til å løse problemet med det man oppfatter som mange elevers manglende skolemotivasjon. Praksis og variasjon har vært ... -
To års gratis barnehagetilbud for familier med innvandrerbakgrunn - fører det til integrering?
(NOVA Rapport 6/03, Report, 2003)Hvilken betydning har det for familier med innvandrerbakgrunn å få tilbud om fire timer barnehage de to siste årene før skolestart? Bidrar det til økt integrering? Disse spørsmålene er utgangspunktet for evalueringen som ... -
Trivsel og utdanningsdriv blant minoritetselever i videregående. Hvordan forstå karakterforskjeller mellom elever med ulik innvandrerbakgrunn?
(NOVA Rapport 1/18, Report, 2018)Denne rapporten handler om unge med innvandrerbakgrunn i videregående opplæring. I rapporten studerer vi de 20 største innvandrergruppene i videregående opplæring, og ett av funnene er at det er store karakterforskjeller ...